Pivo dostane nové značení. Přibude atypický pivní nápoj i silná piva

  11:26aktualizováno  11:26
Od prosince se budou svrchně kvašená 11° a 12° piva nazývat „plnými“ pivy. Nově se zavádí kategorie silných piv, vyplývá z vyhlášky, kterou novelizovalo ministerstvo zemědělství. Nové značení platí od prosince, pivovary však mohou staré etikety používat do prosince 2019. Vyhláška také nově definuje ovocné a zeleninové šťávy.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Piva, která jsou vyráběná technikou spodního kvašení a mají podíl extraktu původní mladiny mezi 11 a 12 procenty, tedy 11 a 12stupňová piva, se budou nazývat ležáky. Jejich svrchně kvašené varianty budou plná piva. Místo speciálních piv o 13 a více stupních se zavádí kategorie silných piv. Pivo se sníženým obsahem alkoholu se bude nově nazývat nízkoalkoholickým.

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

„Vyhláška reaguje na nové trendy ve výrobě potravin, což uvítají jak výrobci, tak spotřebitelé. Pořádek ve značení potravin a nápojů je nutný, protože je důležité, aby zákazník věděl, co přesně je mu pokládáno na stůl či co si dává do nákupního košíku,“ uvedl ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD).

Českomoravský svaz minipivovarů podle svého prezidenta Jana Šuráně změnu vítá, dále však podle něj v úpravě zůstávají nelogičnosti. Novelizace předpisu by podle něj měla být každé dva roky. „Do toho značení budeme šít dál, nyní už snad podpořeni i velkými pivovary, které začaly vařit piva typu ale, stout a začaly vařit i s malými pivovary,“ řekl. Podle něj je třeba zavést značení druhů piv. „Ležák by byl ležák, ať je to osmička nebo dvacítka - byl by to druh výroby piva,“ dodal.

Výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová sdělila, že roční lhůta na úpravu etiket je dostatečně dlouhá. Pivovary podle ní nové značení piv vítají, ale další novelizaci značení už neočekávají. „Dvanáctiměsíční přechodná doba, která trvá do 1. prosince 2019, je pro pivovary dostatečně dlouhá na všechny úpravy týkající se názvosloví,“ dodala.

Atypický pivní nápoj

Ministerstvo uvedlo, že kromě samotných piv vyhláška nově umožní prodávat tzv. atypický pivní nápoj. „Jde o nápoj, který nesplňuje požadavky na pivo, ale je vyrobený na bázi piva s upraveným podílem sladu nebo způsobem kvašení,“ dodal úřad.

Vyhláška upravuje také nealkoholické nápoje. K výrobkům označovaným jako čerstvé šťávy nepůjde přidávat další složky s výjimkou bylin a semen rostlin, nepůjde je také tepelně nebo chemicky upravovat. Do přírodních šťáv nebude možné přidávat nic dalšího, šetřené budou moci být pouze tzv. šetrnými metodami, založenými například na použití vysokého tlaku.

„Medovinu lze nově za splnění podmínek označit i jako medové víno. V případě, že je při výrobě medoviny použit například cukr, líh nebo víno, označí se jako dezertní medovina,“ dodalo ministerstvo.

Změny ve značení piva
Stávající název a parametryStávající či nový název a parametry piva
Nealkoholické pivo (do 0,5 % obj. etanolu)Nealkoholické pivo (do 0,5 % obj. etanolu)
Pivo se sníženým obsahem alkoholu (0,5 - 1,2 % obj. alkoholu)Nízkoalkoholické pivo (0,5 - 1,2 % obj. alkoholu)
Stolní pivo (stupňovitost do 6)Stolní pivo (stupňovitost do 6)
Výčepní pivo (stupňovitost 7-10)Výčepní pivo (stupňovitost 7-10)
Ležák (stupňovitost 11-12)Ležák (stupňovitost 11-12), ale pouze pro piva spodně kvašená - většina sortimentu ležáků
Plné pivo (stupňovitost 11-12), ale pouze pro piva svrchně kvašená
Speciální pivo (stupňovitost 13 a více)Silné pivo(stupňovitost 13 a více)
Zdroj: Ministerstvo zemědělství
Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Pivo dostane nové značení. Přibude atypický pivní nápoj i silná piva

Ilustrační snímek

Od prosince se budou svrchně kvašená 11° a 12° piva nazývat „plnými“ pivy. Nově se zavádí kategorie silných piv,...

Na internetu byl k dostání smrtící dudlík. Dítě může udusit

Nebezpečný dudlík

Česká obchodní inspekce varovala před nebezpečným dudlíkem, který se snadno rozlomí a může kojence zabít nebo mu...

Češi kupují ve slevě přes polovinu zboží. Sahají víc i po značkách řetězců

Privátní značka Purland.

Češi častěji sahají po značkách potravin vyrobených na objednávku obchodních řetězců nebo těch, které vznikají v rámci...

Najdete na iDNES.cz