Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivo a vedro prý nejde dohromady. Jenže pivovary trhají rekordy

  12:13aktualizováno  12:13
Ostřílení pivovarníci tvrdí, že velká vedra nejdou s pitím piva dohromady. V praxi to však letos vypadá jinak. Pivovary naopak hlásí rekordní prodeje za červenec. Hodně tomu však pomáhají pivní alternativy, nealko a výčepní piva.
Počasí - slunce - vedro - teplo - pivo

Počasí - slunce - vedro - teplo - pivo | foto:  Michal Sváček, MAFRA

„Když je přes třicet stupňů, lidé pijí méně. Uvědomují si, že alkohol na ně v horku působí příliš destruktivně a rychle. Alkoholické nápoje pijí až večer po práci, když se trochu ochladí,“ shrnul sládek Gambrinusu Pavel Zítek své zkušenosti za čtyřicet let, které v oboru působí.

Také podle dalších odborníků z branže je ideální teplota pro pití piva nižší, podle někoho 25 až 30 stupňů Celsia, jiný hovoří o 25 stupních nebo ještě chladnějším počasí. Nicméně letošní praxe těmto poučkám odporuje. Vypadá to, že úmorné vedro naopak pomáhá pivovarům k rekordním prodejům. Rekordy hlásí Plzeňský Prazdroj, Staropramen i rodinný Bernard.

Pivo a počasí

Vypráví sládek Gambrinusu Pavel Zítek

Ideální teplota pro to, aby se dařily obchody s pivem, je 25 až 30 stupňů Celsia.

„Více piva než v červenci se obvykle vypije, pokud je hezký květen. Má dva svátky, otevírají se zahrádky, na které se lidé těší. V červenci jsou někteří na dovolené v cizině,“ vypráví.

Druhým nejsilnějším měsícem bývá srpen.

„Počasí, které je letos, není úplně ideální. Kdyby bylo chladněji, z hlediska výstavu by to bylo trochu lepší. Ale my jsme spokojení, lepší horké léto než studené,“ dodal sládek.

Naopak v zimě v posledních letech klesá spotřeba piva o 40 %. Víc se pijí ležáky, přes léto zase stoupají výčepní piva a nelakoholická piva. Hodně silné bývají pro pivovary svátky, zejména Vánoce a Velikonoce, kdy si Češi dopřávají dražší prémiová piva.

„V horkých dnech dávají lidé přednost nealkoholickému pivu Birell nebo méně alkoholickým desítkám,“ vysvětluje Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje. Pro Staropramen byl červenec druhým nejúspěšnějším prodejním měsícem v historii. Meziročně byl měsíc silnější o dvacet procent. Ale i pivovarnické dvojky na trhu pomohly pivní alternativy. „Prodávala se především výčepní piva, nealkoholická piva, sladová limonáda, pivní mixy i cidery,“ popsal mluvčí Pavel Barvík. Největší nárůsty prodejů byly na přehradách, koupalištích, v turistických místech a v restauracích s velkými zahrádkami.

Pro pivovar Bernard byl červenec dokonce rekordním měsícem v celé historii. „Pokud budu organizovat akci, nechci velké hicy. Lidé nepřijdou a nemohou vypít takové množství piva. Na druhou stranu myslím, že do hospody nebo na zahrádku lidé večer zajdou,“ říká mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek.

Rovnice o tom, že ve vedrech je nízká spotřeba piva, nicméně platí i podle některých restauratérů. „Třeba na Václavském náměstí jsme asi na polovině loňského obratu,“ líčí Jan Šimice, marketingový a provozní ředitel sítě restaurací Pizza Coloseum, do níž spadá devět pizzerií v Praze, Ostravě a Teplicích. Podle něj se zvýšil prodej vody (nikoliv nealka). „Zásadní je, že v největších vedrech u nás lidi nesedí, takže byť se zvýšila spotřeba vody, celkově je nižší. Lidé sedí až večer. Je to nešťastné, protože zahrádky končí ve 22 hodin,“ uvedl.

Autor:


Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Unipetrolu klesl zisk o polovinu. Loni získal miliardy za havárie

Letecké záběry požáru v areálu chemičky Unipetrol v  Záluží u Litvínova.

Petrochemickému holdingu Unipetrol v letošním prvním pololetí klesl čistý zisk meziročně o polovinu na 3,2 miliardy...

Kozel by se mohl vařit i v Japonsku, zvažuje Prazdroj

Plnící linka plzeňského Prazdroje

Plzeňský Prazdroj uvažuje o tom, že by se část objemu Velkopopovického Kozla, určená pro asijský trh, vařila pod...

Najdete na iDNES.cz