Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plakáty nadnárodních společností „provokovaly“ nacistickým heslem

  17:54aktualizováno  17:54
Síť čerpacích stanic Esso a producent kávy Tchibo si do reklamní kampaně půjčili heslo, které bylo napsáno nad vstupní branou koncentračního tábora Buchenwald. Po protestech Židů firmy plakáty s nacistickým heslem stáhly. Nebylo to poprvé, kdy byl v Německu slogan Každému, co jeho jest použit v reklamě.

Brána bývalého koncentračního tábora Buchenwald | foto: Reuters

Němečtí Židé na slogan, který se mezitím objevil v celém Německu na 700 čerpacích stanicích Esso, reagovali s pobouřením.

Viceprezident Ústřední rady Židů v Německu Salomon Korn deníku Frankfurter Rundschau řekl, že plakát je buď "nepřekonatelná nechutnost", nebo příklad "totální neznalosti dějin". Oba koncerny si podle deníku prý "nebyly vědomy historické zátěže, která na sloganu leží".

Mluvčí společnosti Tchibo Angelika Scholzová řekla, že firma "nikdy neměla v úmyslu zraňovat city", a připustila, že slogan byl vybrán nešťastně. Mluvčí firmy Esso Olaf Martin uvedl, že odpovědnost nese příslušná reklamní agentura. Tvůrci zřejmě neznali historické konotace věty.

Poprvé slogan použila Nokia

Slova z německé reklamy pocházejí původně od římského politika a řečníka Cicera. Latiníci větu "Suum cuique" překládají slovy "Každému, co jeho jest" nebo "Každému, co mu patří".

Nacisté však německý překlad "Jedem das Seine" zneužili a nápis instalovali nad bránu koncentračního tábora Buchenwald nedaleko Výmaru. Nad vstupními branami jiných nacistických táborů pak bylo heslo "Arbeit macht frei" (Práce činí svobodným).

Tchibo a Esso nejsou prvními firmami, které použily větu "Jedem das Seine" pro reklamní účely. V roce 1998 jí Nokia propagovala vyměnitelné pláště na mobilní telefony.

Nedlouho poté vydal maloobchodní koncern Rewe prospekt, v němž mimo jiné stálo: "Grilování: každému, co mu patří." Společnost Rewe se veřejně omluvila. Se sloganem vyrukovala v roce 1999 na svých reklamních letácích v Erfurtu i firma Burger King.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Bílé nacionalisty neubytujeme ani nesvezeme, pohrozily technologické firmy

Ještě v roce 1920 měl klan kolem šesti milionů členů, až do současnosti klesl...

Společnosti Airbnb, Lyft a Uber oznámily, že mohou odmítnout poskytování služeb bílým nacionalistům. Vyjádřily se tak...

Prodejce mexického piva investuje čtyři miliardy dolarů do produkce konopí

LETNÍ JÍZDA: Konopné pole ve Vrači

Prodejce mexického piva Corona, Constellation Brands, oznámil investici čtyř miliard dolarů do největšího kanadského...

Krach cestovní kanceláře: klienti RS Tour do Bulharska a Řecka neodletí

Logo cestovní kanceláře CS tour

Cestovní kancelář RS Tour vyhlásila úpadek, na dovolenou do Bulharska a Řecka tak neodletělo 200 klientů. Všichni...

Najdete na iDNES.cz