Více než polovina z nich však nemá ještě stavební povolení.
Prachař dostal za úkol připravit seznam poté, co musel čelit velké kritice za pomalé čerpání dotací na dopravní stavby. Z většiny případů za zpoždění nemůže: zdědil je hlavně po svých předchůdcích a zanedbanou přípravu nových projektů.
Seznam je ale i přesto velmi optimistický. Například počítá se zahájením dvou úseků dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí, na kterých se dá přitom dobře ilustrovat pomalost státního aparátu. Soutěžit se začalo loni na jaře, loni v listopadu antimonopolní úřad vrátil hodnotící komisi její verdikt zpět k novému rozhodnutí. Od té doby komise nerozhodla. Prachař to vysvětluje například tím, že se mu nedaří do komise sehnat lidi s patřičnou bezpečnostní prověrkou.
Název | Náklady v tisících Kč | Délka v km |
---|---|---|
D11 Osičky - Hradec Králové | 1 101 910 | 4,2 |
D3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec | 1 221 521 | 5,1 |
D3 Borek - Úsilné | 1 282 942 | 3,2 |
D8 odstranění sesuvu a stabilizace | 1 185 900 | 0,0 |
D5 SSÚD Rudná, modernizace | 79 859 | 0,0 |
R4 Skalka - křiž. II/118 | 1 184 046 | 4,8 |
Celkem za rok 2014 | 6 056 178 | 17,3 |
Pozn.: celkové náklady jsou dle rozpočtu SFDI, u vysoutěžených akcí jsou již upraveny dle výsledků tendrů ; Zdroj: Ministerstvo dopravy |
Podobné je to i u plánu staveb na příští rok. V seznamu jsou například dva úseky R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem. Tyto úseky mají dostat stavební povolení do poloviny příštího roku. Stavby jsou sice téměř naprojektované, ale nemají dosud vyřešené výkupy pozemků. Ty totiž zcela zamrzly poté, co ministr Prachař po svém nástupu ohlásil změnu zákona a slíbil lidem více peněz. Od té doby stát nevykoupil prakticky nic. V plánech chybí i zásadní dopravní stavby, jako například Pražský okruh.
Název úseku | Náklady v tisících Kč | Délka v km |
---|---|---|
D1 Přerov - Lipník | 6 890 885 | 14,3 |
D3 Bošilec - Ševětín | 2 941 776 | 8,1 |
D3 Ševětín - Borek | 2 506 929 | 10,7 |
D11 Hradec Králové - Smiřice | 9 644 291 | 15,2 |
D1 modernizace Hvězdonice - Ostředek | 735 000 | 4,6 |
D1 modernizace Psáře – Soutice | 1 004 000 | 7,7 |
D1 modernizace Měřín – V. Meziříčí | 1 350 000 | 7,2 |
D1 modernizace V. Bíteš – Devět křížů | 791 730 | 5,4 |
D1 modernizace Ostrovačice – Kývalka | 675 000 | 3,6 |
D1 SSÚD Mirošovice | 310 358 | 0,0 |
R1 510 Satalice - Běchovice, oprava | 232 320 | 3,8 |
R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves | 499 750 | 3,8 |
R35 Časy - Ostrov | 5 581 437 | 13,5 |
R35 Opatovice nad Labem - Časy | 6 822 323 | 12,6 |
R49 Hulín - Fryšták | 8 932 348 | 17,3 |
R55 Otrokovice obchvat JV | 1 307 128 | 3,1 |
R56 Frýdek - Místek - připojení na R48 | 1 241 799 | 2,4 |
R48 Frýdek Místek - obchvat | 5 244 598 | 8,6 |
R48 Rybí - MÚK Rychaltice | 3 807 102 | 11,5 |
Celkem za rok 2015 | 60 518 774 | 153,5 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |
I proto zejména mezi stavaři panuje skepse vůči představeným plánům. "Základní problém je nepřipravenost a legislativní marasmus. Závidím klid některých politiků, jak k tomu přistupují," říká například šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Stavaři kritizují i personální rozpad státních organizací, především Ředitelství silnic a dálnic. "Nemáme partnera, vzájemná důvěra je pryč. Bavíme se jen o nekvalitě, práce v dopravě je kriminalizována," posteskl si Petr Čížek, šéf Sdružení pro výstavbu silnic.
Podle materiálu by ŘSD mělo zahájit do konce roku 2016 stavby v hodnotě 130 miliard, 97 miliard pak na železnicích.
Název úseku | Náklady v tisících Kč | Dálka v km |
---|---|---|
D3 Hodějovice - Třebonín | 6 929 367 | 12,6 |
D3 Úsilné - Hodějovice | 6 973 452 | 7,2 |
D11 Smiřice - Jaroměř | 4 695 402 | 7,4 |
D1 modernizace Humpolec - V. Jeníkov | 2 118 700 | 13,9 |
D1 modernizace Hořice - Koberovice | 892 655 | 6,0 |
D1 modernizace Jihlava – V. Beranov | 632 657 | 6,0 |
D1 modernizace V. Meziříčí – Lhotka | 798 901 | 6,6 |
R4 Lety - Čimelice | 822 422 | 2,6 |
R6 Nové Strašecí - Řevničov | 1 960 936 | 5,6 |
R6 Řevničov, obchvat | 2 240 394 | 4,2 |
R6 Lubenec obchvat | 1 883 164 | 8,2 |
R48 MÚK Bělotín - Rybí | 4 689 630 | 17,3 |
Celkem za rok 2016 | 34 637 680 | 97,5 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |