Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Plány ČSA: více linek na východ a pohodlnější sedačky

  • 41
České aerolinie poodkryly po delší době své plány, kam chtějí nově létat. Dosud letecké spojení z Prahy spíše omezovaly. Firma plánuje expanzi především do zemí bývalého Sovětského svazu. Žádná z linek ale zatím není stoprocentně potvrzená.

Podle tiskového prohlášení firmy chtějí ČSA ještě během hlavního období letního letového řádu začít pravidelně létat do ukrajinského Lvova, Doněcku a Charkova. Na linku do Doněcku už firma žádá i o povolení ministerstvo dopravy.

Na rozdíl od letů po Evropské unii a dalších vybraných zemích totiž mezivládní dohody neumožňují létat komukoliv, linky musí schvalovat úřady. Díky tomu si pak za stejně dlouhý let mohou dopravci v omezené konkurenci účtovat vyšší tarify než tam, kde je otevřené nebe pro jakékoliv dopravce.

"Jedná se o pečlivě promyšlené a propočítané změny, které flexibilně reagují na vývoj trhu a dostupné obchodní možnosti," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Firma přidá od 27. března také jednu frekvenci do ruské Samary.

Aerolinky zvažují linku do Baku či Bordeaux

Na seznamu plánovaných linek je také například ázerbájdžánské Baku nebo francouzské Bordeaux. Chybí v něm naopak Hanoj, podle mluvčí firma stále analyzuje možnosti dálkové dopravy. Viceprezident ČSA pro obchod a marketing Jiří Marek dodává, že firma současně zvažuje i spojení do Rijádu, Teheránu, Ašchabadu a Bagdádu.

"Detaily k novým linkám společnost oznámí ještě před letními prázdninami, i s ohledem na aeropolitickou situaci v oblasti Blízkého a Středního východu," dodal Marek.

České aerolinie od letního letového řádu vyřazují z provozu turbovrtulová letadla ATR 72, nabídne je nejspíše k prodeji. Flotila tak zeštíhlí o další čtyři letadla, naopak nejspíše dál zůstanou oproti původním plánům nejstarší boeingy 737-500 z roku 1992. Ty firma za šéfování Radomíra Lašáka prodala leasingové společnosti, která je ČSA pronajímá na operativní leasing. Aerolinky je chtějí koupit zpět.

Linky do Osla či Káhiry prořídnou

Letní letový řád firma zatím ještě nezveřejnila, společnost už ale potvrdila omezení linek do Osla, Káhiry a Damašku. Vrací se naopak do Marseille a Benátek. Končí "prázdninové" linky na Jadran a do Soluně a Heraklionu. Většinu z nich přebírá charterový Holidays Czech Airlines, který bude prodávat u charterových letů i jednotlivé letenky.

ČSA chystají ještě vylepšení v byznys třídě v letadlech airbus. Ve dvou strojích A319 už firma vyměnila sedačky, původní klasické z ekonomické třídy nahradily pohodlnější větší celokožené. Kolika strojů se výměna interiérů bude týkat ale mluvčí neuvedla. Letadla s pohodlnějšími lety chce firma nasadit hlavně na linky směrem na východ a do Bruselu.

Další novinkou business třídy Českých aerolinií, a to prozatím na linkách do Ruska, Almaty, Taškentu, Jerevanu a Tel Avivu, je možnost vybírat si občerstvení z tištěného menu. K dispozici je v českém, ruském a anglickém jazyce. Nabídka menu obsahuje až devět různých variant v závislosti na lince a rotaci doplněné širokou nabídkou alkoholických i nealkoholických nápojů.