Vyhledat si zboží bez plastových obalů lze i v kamenné prodejně, ale mnohem jednodušší je to při nákupu na internetu. Například v sekci ovoce a zeleniny je u onlinového prodejce Rohlík něco přes 600 položek. Když si zákazník vyfiltruje jen ty „bez plastu“, přijde o skoro 500 z nich.
A podobně je tomu i u dalších druhů potravin. U sortimentu z pekárny a sladkého pečiva zbyde po odfiltrování plastu zhruba pětina původní nabídky. A to ve valné většině od menších českých pekařství.
U mléčných výrobků si běžně člověk může vybrat z tisícovky produktů. Po odbourání plastu jich zůstane 165, tedy zhruba patnáct procent. O mléko, vejce a máslo uvědomělý zákazník nepřijde, najde se i pár značek jogurtů ve skle, i když ty hlavní a největší samozřejmě se svými kelímky zmizí. Nejhorší je to ovšem u sýrů, kde vypadnou kvůli obalu úplně všechny plátkové eidamy, goudy a další. Podobné je to i se salámy a šunkami.
U některých druhů potravin ani bezplastový filtr nemá cenu, protože by si pak zákazník nemohl koupit nic. To je třeba příklad masa a ryb, které vždy leží na nějakém plastovém tácku.
Takzvanou bezplastovou uličku spustil onlinový prodejce potravin Rohlík zhruba před měsícem a pomocí ní si lze jednoduše vyfiltrovat jen jídlo bez plastu.
Pohled skrze „rohlíkový“ bezplastový filtr ukazuje, jak jsme plasty obaleni ze všech stran. Bezplastový filtr nás „okrade“ třeba o balené brambory nebo víno ve vaničce či malá rajčata v kelímku.
Na druhou stranu i bez plastu lze v podstatě plnohodnotně nakoupit. U zeleniny a ovoce je to základní, obvykle volně prodejná zelenina jako mrkev, petržel, celer, brambory či cibule a rajčata, a ovoce podzimní sezony jako jablka či hrušky, včetně toho exotického jako melouny či avokádo.
29. září 2018 |