Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Českých výrobců oken ubývá. Trh si rozdělí velcí hráči

  5:03aktualizováno  5:03
Firem, které se zabývají výrobou nebo prodejem oken, rok od roku ubývá. Od roku 2008, kdy se trh s okny nasytil a jeho hodnota dosáhla 15 miliard korun, se odvětví smrsklo na polovinu. Nicméně společnostem, které se na trhu udržely, se daří. Rozdělily si trh po zkrachovalých konkurentech a profitují z rostoucí ekonomiky. Kolem sedmi až osmi miliard by se totiž měl držet dlouhodobě.

Tepelně izolační vlastnosti, minimální nároky na údržbu a životnost delší jak padesát let jsou bezesporu největšími výhodami plastových oken. | foto: Inoutic

„V roce 2008 šly obrovské objemy na překotnou revitalizaci panelových domů, ceny šponovala i vyšší cena materiálů,“ uvádí Jan Tušl, generální ředitel českého výrobce Vekra, který je součástí Window Holdingu.

Výjimkou byl rok 2011, ve kterém se měnilo DPH a končila podpora revitalizací. Loni se trh stabilizoval a letos čeští výrobci oken očekávají pětiprocentní růst na osm miliard. „Je to důsledek růstu stavebnictví i snahy investorů vkládat peníze do smysluplných věcí,“ tvrdí jednatel společnosti Sulko Petr Suchánek.

Přestože se trh loni stabilizoval, opustilo ho podle Tušla zhruba deset procent lidské kapacity a zkrachovalo dalších pár podniků. „Šlo hlavně o ty, které se zaměřily na levné produkty a neustálý tlak na marže,“ uvádí Tušl.

Velké okno neznamená vždy nejlepší řešení. Vkus by neměl chybět

Tím ale podle šéfa Vekry konsolidace neskončila. „Trh podle mého názoru čeká ještě další odchod části firem,“ předpovídá Tušl. Souhlasí s ním Radek Slabák, obchodní ředitel pro Evropu společnosti Inoutic, která vyrábí okenní a dveřní profily z PVC. „Konsolidace bude i nadále pokračovat kvůli silnému importu oken ze zahraničí a také například faktu, že dochází k proměně výrobců na prodejce, případně montážní firmy,“ řekl Slabák.

Nezdary menších firem nahrávají těm větším. „Náš podíl na trhu roste, odhadujeme ho zhruba na dvacet procent. Pozitivní je, že tržby rostou nejen díky objemu, ale hlavně díky vyšší průměrné ceně oken, která si lidé pořizují,“ tvrdí Tušl, jehož společnost loni utržila 1,3 miliardy korun a letos očekává podobný výsledek.

S rekordním růstem tržeb počítá rovněž Sulko, které drží asi sedm procent trhu. „Očekáváme, že tržby meziročně vzrostou asi o 18 procent,“ sdělil Suchánek MF DNES.

Démonická polská okna

Na rozdíl od devadesátých let, kdy se ve velkém vyměňovala okna v panelácích po celém Česku, už podle tuzemských výrobců není nejnižší cena hlavním kritériem výběru.

„Tenkrát se prosazovala ta nejlevnější plastová okna s krátkou životností. Dnes už přitom mnoho z tehdejších dodavatelů ani neexistuje a levná plastová okna se často vyměňují za kvalitnější a dražší,“ zmínil Tušl.

Levná plastová okna se nejčastěji dovážela z Polska. „V minulosti pravidelně vznikal odpor vůči oknům přiváženým ze zahraničí, hlavně těm z Polska. Čeští výrobci argumentovali jejich výrazně nižší kvalitou a v mnoha případech měli pravdu. Riziko, že se na český trh dostane nekvalitní výrobek z jiné evropské země, je však nyní výrazně nižší. I v onom démonizovaném Polsku totiž musí výrobci plnit poměrně přísné evropské normy,“ upozorňuje generální ředitel developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.

Dovozcům polských oken se navíc v posledních letech nedaří tak jako dříve. „Import z Polska dosáhl svého maxima již v předchozích letech, nyní jeho vliv klesá,“ prohlašuje Suchánek z firmy Sulko.

Čeští výrobci oken odhadují podíl polských oken na českém trhu mezi 20 a 25 procenty. Ještě před deseti lety přitom podle nich pocházelo z Polska až 35 procent oken. Polským výrobcům to ale výrazně neuškodilo, mají totiž podporu tamní vlády. „Polská vláda před časem označila obor výroby otvorových výplní jako jednu z priorit rozvoje polského hospodářství. Proto také tento obor za poslední čtyři roky kontinuálně roste,“ vysvětluje Slabák z výrobce Inoutic.

Dotace jim pomáhají

Výměna oken v Česku je stále populární i díky programu Nová zelená úsporám, která lidem umožňuje získat dotaci na zateplení rodinných domů včetně výměny oken a dveří. V programu je aktuálně 15 223 podaných žádostí za 3,76 miliardy korun, které jsou zaměřeny na zateplení rodinných domů. Jejich součástí je zpravidla i výměna oken a dveří. „Podle dosažené výsledné úspory se dotace poskytovaná na výplně stavebních otvorů pohybuje od 2 100 do 3 800 Kč za metr čtvereční. Platí zde jednoduché pravidlo, že čím větší úspory energie žadatel zateplením dosáhne, tím vyšší dotaci může získat,“ říká tisková mluvčí Státního fondu životního prostředí ČR Lucie Früblingová.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Mlékárny tlačí výkupní ceny mléka dolů. Mají nový argument: dovoz eidamu

Asiago DOP

Mlékárny si předloni zoufaly, že prodělávají na másle. Nyní tomu už tak není. Teď je straší cenový propad eidamu. Mohou...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Najdete na iDNES.cz