Plastické hmoty jsou syntetické nebo polosyntetické, kvůli čemuž se v přírodě v podstatě nerozkládají. I proto je neustále narůstající množství odpadu z tohoto materiálu jedním z největších současných ekologických problémů. Plasty zamořují v podstatě všechny oblasti na Zemi, nacházejí se i v nejhlubším koutě světového oceánu.
Podle OSN se do oceánu dostane každoročně více než osm milionů tun plastů. To je jeden plný nákladní vůz každou minutu. Koncentrace tohoto odpadu v Tichém oceánu, pro kterou se vžilo označení „plastový ostrov“ nebo rovnou sedmý „plastový“ kontinent, má momentálně podle magazínu National Geographic čtyřikrát větší rozlohu než Německo.
I proto firmy, které patří k největším světovým producentům výrobků z plastu, zavádějí stále přísnější ekologické standardy a usilují o maximální možnou recyklovatelnost svých produktů. Společnost Unilever, jeden z největších výrobců potravin a drogistického zboží na světě, se zavázala, že do roku 2025 bude možné opětovně využívat, recyklovat nebo kompostovat veškeré její plastové obaly.
Firma vyzývá i ostatní zástupce spotřebního průmyslu, aby urychlili zavádění cirkulární ekonomiky. To je stav, během kterého v podstatě nedochází k produkci odpadu, jelikož se veškeré výrobky (a jejich obaly) recyklují a opětovně využívají. Tuto „zodpovědnou spotřebu“ plánuje zavést i dvacet předních značek z portfolia společnosti Procter & Gamble (P&G), která je největším producentem spotřebního zboží na světě.
Současně se dlouhodobě snaží prezentovat jako lídr v ekologických inovacích. „Spotřebitelé očekávají, že značky, kterým důvěřují, poskytnou vynikající výsledky a pomohou vyřešit některé ze složitých úkolů, kterým čelí náš svět,“ říká David Taylor, generální ředitel a předseda představenstva společnosti.
Třídění plastů usnadní čárové kódy
P&G se snaží dosáhnout udržitelnosti například omezením produkce barevných plastů, které se obtížněji recyklují. Místo nich se tak pro řadu produktů využívají pouze čiré plasty, které je pak možné recyklovat dohromady. Pro odlišení svých výrobků využívá P&G potahy, které je možné před vyhozením plastového obalu jednoduše strhnout.
K efektivní recyklaci se na plastových obalech využívají i speciální čárové kódy nebo vodoznaky, pomocí nichž lze odpad automaticky třídit. Speciální znak funguje na podobném principu jako QR kód, třídicí stroj jej oskenuje a na základě získané informace je schopný příslušný kus odpadu správně zařadit. Tato technologie je součástí projektu společnosti s názvem Holy Grail („Svatý grál“ – pozn. red.).
Inovační centrum P&G v Bruselu |
Ke snížení ekologické zátěže v podobě nadměrné produkce plastů vyvíjí firma i koncentrovanější podoby některých svých čisticích produktů, díky nimž jsou pak celková balení menší. Podle údajů P&G ušetří v Evropě například nová, koncentrovanější verze jejího čisticího prostředku Mr. Proper produkci až jedenácti tisíc tun plastu ročně.
Konkurence nezaostává
Ekologické ambice mají také další velcí hráči na světovém trhu se spotřebním zbožím. Německý Henkel chce do roku 2030 ztrojnásobit hodnotu, kterou vytváří při stejných environmentálních dopadech jeho továren, produktů a služeb. Tuto svou ambici být třikrát efektivnější označuje pojmem „Faktor 3“.
Mezi střednědobé cíle Henkelu, kterých by chtěl dosáhnout do roku 2020, patří například snížení množství vyprodukovaného odpadu na jednu tunu produktu o třicet procent nebo redukce hmotnosti obalů o pětinu. Dále plánuje vzdělávat své spotřebitele o možnostech recyklace a postupně snížit množství skladovaného odpadu na nulu.
Místo vyvážení na skládku opětovné využití
Cirkulární ekonomiky v malé míře se už podařilo dosáhnout v závodě společnosti P&G Rakona, který se nachází v Rakovníku. Tato továrna dosáhla v roce 2011 nulové produkce odpadu vyváženého na skládku, jelikož osmdesát procent odpadu bylo recyklováno a dvacet procent přeměněno na energii. Tento stav představuje dlouhodobý cíl společnosti. Součástí vize P&G je dosažení této mety jak na straně spotřebitele, tak na straně výrobce.
„Společnost P&G je lídrem v řízení udržitelného rozvoje. Jejich strategie se shoduje s naším přesvědčením, že se firmy stanou úspěšnější, pokud zvýší svou udržitelnost,“ konstatuje Peter Bakker, prezident a generální ředitel Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
P&G klade značný důraz na technologický pokrok a inovace, do vývoje a výzkumu investoval v roce 2016 1,9 miliardy dolarů. V Evropě má čtyři inovační centra, v nichž působí přes devatenáct set vědců a inženýrů. Celosvětově je společnost autorem 37 tisíc aktivních technologických patentů.