Každopádně na tři roky by měl být ve firmě klid, bez hrozby stávky či jiných omezení.
Piloti si letos polepší o 12,5 procenta a v dalších dvou letech jim porostou platy vždy o 15,5 procenta.
"Ukončení sporu je dobré především proto, že je jedním z předpokladů pro dlouhodobou stabilitu ČSA. Tříletá kolektivní smlouva s piloty je založena na jejich vysoké produktivitě při zachování vysoké letové bezpečnosti," říká prezident ČSA Jaroslav Tvrdík.
Dlouho znesvářené strany nakonec k dohodě dovedl tým vyjednavačů z Fakulty dopravní ČVUT pod vedením proděkana a bývalý ministr dopravy Petr Moos.
Původně šlo do vyjednávání vedení ČSA s tím, že pilotům každoročně přidá deset procent. Zpočátku bylo ochotno přidat tři procenta.
Naopak piloti požadovali výrazně vyšší nárůst. Chtěli, aby se jejich průměrný plat během tří let dostal na 70 procent průměru v alianci SkyTeam. Měl tak v roce 2007 dosahovat přibližně 220 tisíc korun měsíčně, zatímco loni se pohyboval kolem 110 tisíc korun.
Nakonec bude mít v roce 2007 zhruba pět set pilotů Českých aerolinií plat v průměru 170 tisíc korun.
Zhruba osmdesát pilotů, kteří mají největší ostruhy a většinou létají na zámořských linkách, bere měsíčně přes dvě stě tisíc korun už dnes. Jejich plat by se za tři roky měl vyšplhat ke třem stům tisíc.
Nástupní plat pilota v Českých aeroliniích je po přečkání zkušební lhůty podle předchozích zkušeností okolo čtyřiceti až padesáti tisíc korun.
Podle prezidenta odborů pilotů Radomila Kratochvíla zajišťuje dohoda se společností letcům postupné srovnávání podmínek s jejich zahraničními kolegy.
"Záleží nám na rozvoji a prosperitě ČSA a jsme si vědomi složité situace v leteckém podnikání. Dosažená dohoda pilotům zajišťuje postupné srovnávání podmínek s piloty v Evropské unii," řekl Radomil Kratochvíl, šéf odborového sdružení pilotů CZ ALPA.
S ostatními osmi odborovými organizacemi se již podnik dohodl dříve, ty si vyjednaly nárůst platů v průměru o 5,3 procenta v letošním roce.
Nadprůměrný růst platů pilotů je podle mluvčí ČSA Jitky Novotné založen na jejich vysoké produktivitě práce. Společnost počítá s tím, že podle průměrného počtu nalétaných hodin se bude ČSA v době trvání kolektivní smlouvy pohybovat do sedmého místa v žebříčku Asociace evropských letových společností.
Loni piloti ČSA často překračovali plán sedmi set hodin nalétaných za rok. Někteří dokonce pokořili hranici osmi set hodin. Vysoký počet nalétaných hodin pilotů byl daní za růst přepravených cestujících.
S piloty vedení podniku včera podle Novotné podepsalo jen prohlášení o ukončení kolektivního vyjednávání. "Vedení se s piloty shodlo na podmínkách a v následujících dnech se bude smlouva dolaďovat po technické a právní stránce," řekla Novotná.
Piloti se s vedením ČSA shodli také na tom, že hlavní prioritou společnosti je vysoká bezpečnost letového provozu. Proto například vedení přislíbilo spolufinancování projektu výzkumu pracovního prostředí letových posádek.
České aerolinie loni přepravily rekordních 4,34 milionu cestujících, zatímco v roce 2003 to bylo 3,6 milionu. Utržily 19,7 miliardy a zisk dosáhl 250 milionů korun. Ve čtvrtek do Prahy přiletěl první airbus, kterým začalo omlazování flotily.