Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plat pilotů ČSA stoupne o třetinu

  1:00aktualizováno  1:00
Pětiměsíční bitva o platy mezi piloty a vedením Českých aerolinií skončila remízou. Piloti dostanou přidáno méně, než chtěli, a vedení ČSA jim vyplatí více, než původně navrhovala.
Letadlo ČSA, Boeing

Letadlo ČSA, Boeing. | foto: David VotrubaiDNES.cz

Každopádně na tři roky by měl být ve firmě klid, bez hrozby stávky či jiných omezení.

Piloti si letos polepší o 12,5 procenta a v dalších dvou letech jim porostou platy vždy o 15,5 procenta.

"Ukončení sporu je dobré především proto, že je jedním z předpokladů pro dlouhodobou stabilitu ČSA. Tříletá kolektivní smlouva s piloty je založena na jejich vysoké produktivitě při zachování vysoké letové bezpečnosti," říká prezident ČSA Jaroslav Tvrdík.

Dlouho znesvářené strany nakonec k dohodě dovedl tým vyjednavačů z Fakulty dopravní ČVUT pod vedením proděkana a bývalý ministr dopravy Petr Moos.

Původně šlo do vyjednávání vedení ČSA s tím, že pilotům každoročně přidá deset procent. Zpočátku bylo ochotno přidat tři procenta.

Naopak piloti požadovali výrazně vyšší nárůst. Chtěli, aby se jejich průměrný plat během tří let dostal na 70 procent průměru v alianci SkyTeam. Měl tak v roce 2007 dosahovat přibližně 220 tisíc korun měsíčně, zatímco loni se pohyboval kolem 110 tisíc korun.

Nakonec bude mít v roce 2007 zhruba pět set pilotů Českých aerolinií plat v průměru 170 tisíc korun.

Zhruba osmdesát pilotů, kteří mají největší ostruhy a většinou létají na zámořských linkách, bere měsíčně přes dvě stě tisíc korun už dnes. Jejich plat by se za tři roky měl vyšplhat ke třem stům tisíc.

Nástupní plat pilota v Českých aeroliniích je po přečkání zkušební lhůty podle předchozích zkušeností okolo čtyřiceti až padesáti tisíc korun.

Podle prezidenta odborů pilotů Radomila Kratochvíla zajišťuje dohoda se společností letcům postupné srovnávání podmínek s jejich zahraničními kolegy.

"Záleží nám na rozvoji a prosperitě ČSA a jsme si vědomi složité situace v leteckém podnikání. Dosažená dohoda pilotům zajišťuje postupné srovnávání podmínek s piloty v Evropské unii," řekl Radomil Kratochvíl, šéf odborového sdružení pilotů CZ ALPA.

S ostatními osmi odborovými organizacemi se již podnik dohodl dříve, ty si vyjednaly nárůst platů v průměru o 5,3 procenta v letošním roce.

Nadprůměrný růst platů pilotů je podle mluvčí  ČSA Jitky Novotné založen na jejich vysoké produktivitě práce. Společnost počítá s tím, že podle průměrného počtu nalétaných hodin se bude ČSA v době trvání kolektivní smlouvy pohybovat do sedmého místa v žebříčku Asociace evropských letových společností.

Loni piloti ČSA často překračovali plán sedmi set hodin nalétaných za rok. Někteří dokonce pokořili hranici osmi set hodin. Vysoký počet nalétaných hodin pilotů byl daní za růst přepravených cestujících.

S piloty vedení podniku včera podle Novotné podepsalo jen prohlášení o ukončení kolektivního vyjednávání. "Vedení se s piloty shodlo na podmínkách a v následujících dnech se bude smlouva dolaďovat po technické a právní stránce," řekla Novotná.

Piloti se s vedením ČSA shodli také na tom, že hlavní prioritou společnosti je vysoká bezpečnost letového provozu. Proto například vedení přislíbilo spolufinancování projektu výzkumu pracovního prostředí letových posádek.

České aerolinie loni přepravily rekordních 4,34 milionu cestujících, zatímco v roce 2003 to bylo 3,6 milionu. Utržily 19,7 miliardy a zisk dosáhl 250 milionů korun. Ve čtvrtek do Prahy přiletěl první airbus, kterým začalo omlazování flotily.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...

Zdravá Cola se špetkou marihuany: rýsuje se partnerství z rozumu

Ilustrační snímek

Americká společnost Coca-Cola jedná s kanadským pěstitelem marihuany Aurora Cannabis o výrobě nápojů s obsahem...

Pošta bojuje s nedostatkem zaměstnanců, mnohdy pracují až dvanáct hodin

Česká pošta. ilustrační snímek

Loni opustil Českou poštu každý čtvrtý zaměstnanec. Většinu odradil nízký plat v kombinaci s neplacenými přesčasy. I...

Najdete na iDNES.cz