Platili jste jízdenku přes SMS? Dopravní podnik si vaše číslo schová 10 let

  10:35aktualizováno  10:35
Z placení jízdného v městské hromadné dopravě přes SMS se v Praze stal docela slušný byznys. Po půl roce se počet elektronických jízdenek ustálil, cestující jich pošlou každý den dvaadvacet tisíc, což přinese Dopravnímu podniku roční obrat asi 200 milionů korun.
Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy

Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy | foto: Martin Mráz

Pro případ, kdy by se cestující na zaplacení jízdenky neshodli s dopravcem, si podnik vede databázi telefonních čísel, ze kterých mu cestující peníze posílají.

"Kvůli možnému reklamačnímu, případně soudnímu řízení je uchováme deset let," plánuje marketingový ředitel Dopravního podniku Jan Svoboda.

. Výhody a nevýhody SMS jízdenek

PRO – nemusím nosit drobné – lístek koupím kdykoli a kdekoli; PROTI – moje telefonní číslo je v databázi Dopravního podniku – uchovává se 10 let – nemám kontrolu nad tím, jak se s mými osobními údaji nakládá

Úřad na ochranu osobních dat je ve střehu
To se nelíbí Úřadu pro ochranu osobních údajů. Podle prohlášení úřadu jde totiž o citlivou věc – schraňování osobních údajů. Jeho kontrolní oddělení se už začalo celou věcí zabývat.

Na stejný případ totiž poukázali před několika dny cestující v Ústí nad Labem, kde si tamní dopravce buduje databázi stejným způsobem.

"Zdá se, že lidé nejsou dostatečně informováni. Měli by vědět, že tato databáze existuje, jak dlouho je uchovávaná a jak se s ní nadále nakládá," říká mluvčí úřadu Hana Štěpánková.

"Podle tohoto čísla může být osoba identifikována, z toho důvodu se ta čísla také shromažďují. Pokutu totiž nikdo nebude vymáhat po nějakém čísle, ale musí ji vymáhat po konkrétní osobě, kterou podle čísla vyhledá," dodává Štěpánková.

Správce osobních údajů má povinnost jakoukoli manipulaci s daty hlásit, což však dopravce zatím neudělal. Pokud by úřad prokázal, že dopravce porušuje zákon, hrozí mu vysoké pokuty.

"Žádné osobní údaje neschraňujeme. Je to absolutní nepochopení celého systému. Člověka, který nám pošle SMS, nežalujeme. Žalujeme jen ty, kteří nezaplatili, a ta čísla logicky nemáme," namítá Jan Svoboda, podle kterého si Dopravní podnik nechává ke stanovisku úřadu vypracovat právní analýzu.

Dopravní podnik zatím neví, kolik čísel má
Připouští, že ke spárování čísla a jména klienta dojde v momentě, kdy se cestující hájí, že zaplatil. "Když tvrdí, že SMS poslal, musí nám samozřejmě poskytnout své číslo, abychom je mohli v seznamu najít. Jindy ale ke spárování jmen a čísel nedochází," míní Svoboda.

Úřad pro ochranu osobních údajů trvá na svém. "Nevím, jak systém vypadá, ale mluvčí se zcela mylně domnívá, že nepracuje s osobními údaji. To není pravda,“ říká Hana Štěpánková.

Dopravce zatím nedokáže odhadnout, kolik telefonních čísel ve své databázi má. Chystá se, že za nějaký čas si nechá vytáhnout pro své potřeby data, kolik cestujících elektronické jízdné využívá.

Z průzkumu společnosti Westminster, která na jaře zkoumala chování cestujících, vyplývá, že nejčastějšími důvody, proč cestující platí jízdné pomocí SMS, je to, že v daný okamžik šlo o jediný možný způsob zaplacení, a jednoduchost či pohodlnost pro cestujícího.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz