Češi si oblíbili pivo v plechovce. Pro pivovary je to nejdražší obal

  1:12aktualizováno  1:12
Čeští pivaři si stále častěji kupují pivo v plechovkách. Dohánějí v tom Evropu, pivovarům však radost nedělají. Ačkoli totiž stojí plechovka zhruba stejně jako skleněná lahev, oproti ní projde stáčírnou jen jednou. V řadě zemí jsou sice plechovky zálohovány podobně jako lahve, ale v Česku nikoli.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Dlouho opomíjený segment obalů loni v Česku zažil nečekaný boom. Za rok se prodalo o čtvrtinu víc plechovek než předloni a jako jediný obal zaznamenaly vzestup. Skleněné lahve si pohoršily o jedno procento, ještě nedávno populární plastové dokonce o čtyři procenta.

Pivovary hlásí historický rekord. Vděčí za to exportu a nealku

V plechovce se v Česku loni prodalo sedm procent veškerého piva. Průměr evropského trhu činí kolem 25 procent, v USA dokonce víc než polovinu. Pivovary však nejsou šťastné, protože plechovka je pro ně nejdražší obal. Stojí kolem tří korun, tedy zhruba jako skleněná láhev, jenže zatímco sklo projede pivovarem několikrát, plechovka jen jednou.

Prodeje plechovek tlačí nahoru obchodní řetězce. Odpadají jim totiž náklady na manipulaci s vratnými obaly. Řada řetězců mimo jiné letos srovnala u dražších piv ceny v ­plechovkách a lahvích, ve slevových akcích bylo dokonce občas totéž pivo v plechovce levnější.

Rychle vychladit, snáze otevřít

Obliba plechovek je podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity logická, neboť se mění chování spotřebitelů. „Plech“ je populárnější hlavně u mladší generace. „Byla to jen otázka času, než se prodeje pohnou,“ říká Maier.

„Někteří konzumenti plechovky preferují kvůli snadné manipulaci, nižší hmotnosti, možnosti snadného otevření a rychlého vychlazení,“ říká Judita Urbánková z Plzeňského Prazdroje.

Některé pivovary kvůli rostoucí oblibě plechovek zvažují, že do nich více investují. Například Pivovar Svijany si dosud nechává pivo do plechových obalů stáčet u externí firmy, ale teď přemýšlí o vlastní lince.

Nejméně populární jsou naopak plechovky mezi ekology. „Z pohledu zátěže na životní prostředí je plechovka tím nejhorším obalem. V Česku se prakticky netřídí, výroba je energeticky velmi náročná,“ upozorňuje Daniel Vondrouš z ekologické organizace Zelený kruh.

Slováci předehnali Němce

Pivo v akci

Zajímá vás, kde právě dnes koupíte nejlevnější pivo? Na AkcniCeny.cz najdete informace, kde je momentálně jaké pivo v akci.

Čeští pivaři se loni „přiblížili“ Evropě ještě v jednom ohledu: spotřeba piva na hlavu klesla. Přesto jsou Češi nadále největšími pijany tohoto nápoje na světě. O něco méně piva konzumují hlavně v restauracích a hospodách. Potvrzuje to spotřeba sudového piva, která meziročně klesla o tři procenta. Na veškerém pivu vypitém v Česku se tak nyní sudy podílejí 37 procenty.

Pokles se pivovary snaží zvrátit investicemi do hospod. Na sudovém pivu mají totiž vyšší marži, protože nejsou pod tlakem obchodních řetězců.

I když Češi loni vypili piva méně, utrácejí za něj více. Roste poptávka po dražších pivech, hlavně ležácích. Jejich poměr s méně alkoholickými výčepními pivy se loni téměř srovnal. Naopak skončil boom radlerů.

Tuzemské pivovary uvařily loni také přes nepatrný pokles domácího trhu nejvíce piva v historii. Celkový výstav poprvé přesáhl 20 milionů hektolitrů. Na export šla loni pětina objemu u nás uvařených piv, nejvíc se dařilo vývozu do zemí Evropské unie (psali jsme o tom zde).

Pokles o třetinu naopak hlásí export do zemí mimo EU, hlavně kvůli slabému rublu. Největším odbytištěm českého piva v zahraničí je Slovensko, které poprvé v žebříčku předehnalo Německo.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

Škoda představila novou tramvaj pro Německo, spojí tři města

Skupina Škoda Transportation představila v německém Mannheimu novou tramvaj...

Skupina Škoda Transportation ve čtvrtek představila v německém Mannheimu model nové tramvaje ForCity Smart, s níž...

Říkali nám, že e-shop s kytarami je hloupost, tvrdí největší prodejce

„Lidé nám říkali, že prodávat hudební nástroje přes internet je hloupost. Jeli...

Jedna kytara muzikantům nestačí, říká spolumajitel e-shopu Kytary.cz Vladimír Myslík. Největší prodejce v Česku, který...

I čokoláda je superpotravina. Česká firma ji dodává do Švýcarska

Výroba v pražské společnosti Iswari

O borůvkách či šípku se mluví jako takzvaných superpotravinách. Podle Františka Lomského, spolumajitele české firmy...



Najdete na iDNES.cz