Poprvé se také na první místo protlačil jihokorejský Samsung, zveřejnila koncem minulého týdne americká společnost Display Search.
Podíl televizorů LCD se na trhu proti předchozímu čtvrtletí zvedl z 22 na 24 procent. Poptávku podporuje pokles cen. Za rok spadly ceny v průměru o osm procent, přitom obrat z prodeje se zvedl na rekordních 11,9 miliardy dolarů, tedy o 84 procent. Půlka peněz šla do novinek.
Nejúspěšnější je Samsung
Nejvíce peněz z prodeje získal Samsung, který s takřka 16procentním podílem na trhu přebral o krůček první místo značce Sony, třetí je Sharp. Samsung a Sony chtějí příští rok rozjet společnou továrnu na výrobu LCD panelů další generace. Novou továrnu stavějí v Indii, ale uvažuje se i o výrobě na Slovensku.
Podle prodaných kusů si Samsung ukrojil podíl 13,2 procenta, na druhém místě byly obrazovky značky Sharp. Philips Electronics spadl z druhého na třetí místo.
Americká agentura odhaduje, že letos si nový plochý televizor pořídí na 44 milionů lidí, což je odhadem útrata za 54 miliard dolarů. Ročně se prodává celkem 185 milionů televizí. Vloni si ploché televizory koupilo 25 milionů domácností.
Klasické televizory za polovic
Obrazovku s tekutými krystaly (LCD) jich mělo zhruba 20 milionů a zbytek měly plazmovou obrazovku.
V minulém roce poprvé převýšil počet prodaných plochých televizorů klasické televize v Japonsku, Hongkongu a Singapuru.
Klasické televizory však stále vyjdou jen na polovinu toho, co obrazovky nové generace. I proto hranická továrna LG Philips, která přežila svou mateřskou firmu, letos počítá s tím, že prodá 2,1 milionu kusů, o 200 tisíc víc než loni.
V Evropě už zůstaly jen tři výrobci: Samsung v Maďarsku, Thomson v Polsku a LG. Philips v ČR. Doufají, že se ještě dva tři roky uživí.