Plzeň? Hlavní město alkoholu

Vítejte v hlavním městě piva. Nápis na obřím billboardu na sjezdu z pražské dálnice říká o Plzni jen část pravdy. Kdyby měla být úplná, muselo by na poutači stát: Vítejte v metropoli alkoholu. Z pohledu statistik připadá na jednoho člověka ve městě neuvěřitelných 2 940 litrů vyrobeného piva, zatímco průměrný obyvatel země se musí spokojit se 179 litry. U tvrdého alkoholu, na jehož výrobě se velkou měrou podílí likérka Stock, je situace podobná. Plzeňští vedou.

A ještě lépe jsou na tom z pohledu statistik v nedalekém městečku Starý Plzenec, kde sídlí největší český výrobce vín - Bohemia Sekt. Že nejde o prázdná slova, dokládají čísla: největší český pivovar Plzeňský Prazdroj totiž vyrábí téměř třicet procent veškerého piva, nesoucího nápis Made in Czech.

Jednoznačným lídrem trhu je i likérka Stock, skoro každá druhá lahev tuzemské lihoviny pochází z její plzeňské továrny. Podíl Bohemia Sektu na tuzemské výrobě je přesně v polovině cesty mezi Prazdrojem a Stockem: dosahuje téměř čtyřiceti procent.

Projevuje se tak vysoká koncentrace alkoholu připadajícího na jednu osobu na životě regionu? Tradice spojená s výrobou alkoholu se vždy promítala i do života města.

Rozhodně však ne tak, jak by se mohlo jevit ze suchých čísel o výrobě.
Plzeň je doslova prošpikovaná pivnicemi a restauracemi, vrchní z těch tradičních však říkají: Plzeňáci vypijí možná o něco více piva než lidé z jiných měst, ale o nějaké horentní konzumaci nemůže být ani řeč.

"Rozdíl je snad v tom, že si místní potrpí na kvalitní nápoje, ať už na tradiční pivo, nebo i tvrdý alkohol. Laciná neznačková výčepní piva nebo ty nejlevnější lihoviny nejdou na odbyt. Ty restaurace, které vsadily na nejlacinější značky, většinou musely po čase změnit sortiment. Přitom předměstské hospody v jiných městech žijí často právě z laciného alkoholu," říká Hana Kadečková, majitelka restaurace na plzeňském jižním předměstí.

Její slova potvrzuje i vedoucí největší plzeňské pivnice Na Spilce Eva Halámková. Mezi návštěvníky tohoto podniku jsou tradičními hosty i zaměstnanci Prazdroje - na pivo to mají z práce jen přes firemní nádvoří.

"Dřív jsme dali v práci pět až deset piv za šichtu a pak jsme zašli ještě do hospody. Jenže lidí ubývá, práce je kvůli té racionalizaci čím dál víc a pivo na pracovišti vymizelo. Rozhodně ale nejsme jako třeba lidi z cukráren, kteří dorty nemohou ani cítit. Čas od času si alespoň občas zajdeme po práci popovídat a na pár žejdlíků," říká jeden z hostů pivnice. Prozradí na sebe pouze to, že je v Prazdroji "ficákem" - oficiální řečí pomocníkem vařiče.

Pití alkoholu v pracovní době je přísně zakázáno i ve Stocku a Bohemia Sektu. "Samozřejmě kromě oficiálních degustací. Každý zaměstnanec má ale možnost koupit si za pouhé výrobní náklady bez započítaní spotřební daně dvě půllitrové lahve alkoholu," říká výrobní ředitel Stocku Vladimír Steiner.

Každá lahev od zaměstnavatele tak vyjde zaměstnance na několik málo korun. Podobnou taktiku volí i Bohemia Sekt. "Každý měsíc prodáváme zaměstnancům, kteří u nás pracují přes rok, za zvýhodněnou cenu dvě lahve sektu a před Vánocemi pak lahví pět. Deputáty - tedy část mzdy vyplácené ve výrobcích, u nás ale neexistují," říká marketingový šéf Bohemia Sektu Dalibor Šebela.