Škodovka už delší čas s ČKD Vagonka spolupracovala - v říjnu 2004 uzavřely obě firmy smlouvu, v níž se dohodly na společném vývoji nových výrobků, především nového typu příměstské vlakové soupravy a dodávkách dílů pro konečnou montáž vozů řady 471 pro České dráhy.
"Po podpisu smlouvy o vzájemné spolupráci se ukázalo, že je nutné investovat do společných projektů, proto jsme se rozhodli do Vagonky také majetkově vstoupit," prohlásil generální ředitel Škody Jiří Zapletal.
Škoda posiluje dopravu
Koupě ČKD Vagonky je dalším z řady kroků, kterými plzeňský podnik posiluje svou pozici ve svých dvou hlavních výrobních odvětvích - tedy dopravním strojírenství a klasické energetice. Nedávno například koupila ruskou firmu z oboru dopravního strojírenství, ještě předtím Výzkumný ústav kolejových vozidel.
"Do Ostravy přicházíme rozvíjet obor, který v rámci světové ekonomiky jako jeden z mála vykazuje pravidelný a rychlý růst. Naše současné aktivity ve Vagonce se týkají hlavních výrobních programů této firmy - elektrické dvoupodlažní příměstské jednotky řady 471, vývoje nového typu příměstské vlakové jednotky a motorového vozu Dm 12 pro finské dráhy," dodal Zapletal.
Odbory čekají rozmach
"Koupě naší firmy Škodovkou nás nepřekvapuje," říká předseda odborů ve Vagonce Miroslav Holinka. "Od té doby, co byla loni na podzim mezi oběma firmami navázána spolupráce, se dalo čekat, že to tak vyústí," dodal odborář, podle něhož může zhruba 320 zaměstnanců Vagonky čekat do budoucna spíš rozvoj svého podniku.
"Čekám spíš rozlet a rozmach naší výroby, z velkého propouštění strach nemám, spíš by se mohly stavy časem u nás zvyšovat," doufá odborový předák.
Podle Zapletala nebude po příchodu plzeňských strojíren počet zaměstnanců ve Vagonce klesat. "Pokud by se podařilo získat další zakázky, můžeme uvažovat i o jeho navýšení," doplnil Zapletal.
Američani osobní vagony nechtěli
Podle předsedy představenstva ČKD Praha Holding Jan Jerie Vagonka svým výrobním portfóliem nezapadala do této strategie jeho firmy - součástí ČKD se stala v devadesátých letech 20. století a po konkurzu ČKD DS a jeho přechodu pod Siemens zůstala ve skupině ČKD oborově osamocená. ČKD Vagonka bude v rámci Škodovky patřit do skupiny Transportation.
Ostravská Vagonka vznikla z divize výroby osobních vozů Vagonky Studénka, kterou před pěti lety odmítla převzít americká firma Thrall, když od ČKD vagonářský podnik kupovala.
Američané hodlali ve Studénce pokračovat pouze ve výrobě nákladních vozů, a tak se výroba osobních vagonů tehdy přestěhovala do Ostravy, do haly tehdy ještě státního podniku Vítkovice.