Škoda Transportation je poslední strojírenskou divizí, která zbyla ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody Plzeň.

Škoda Transportation je poslední strojírenskou divizí, která zbyla ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody Plzeň. | foto: Jiří Berger, MF DNES

Plzeňská Škodovka odhalila své majitele

  • 53
Po dlouhých letech jsou známa jména lidí, kteří vlastní plzeňské strojírny Škoda. Respektive to, co z nich zbylo.

Poslední vyrábějící podnik bývalého strojírenského gigantu, Škodu Transportation, koupili manažeři firmy Tomáš Krsek a Michal Korecký. Dalšími dvěma majiteli se stali manažeři zahraniční skupiny Appian, která Škodovku dosud ovládala. Vlastnická struktura Appianu ale zůstává neodhalena.

Čtveřice mužů v pondělí oznámila, že firmu koupila od skupiny Appian. Korecký, Krsek a Čmejla drží ve společnosti každý více než pětinový podíl, Diviš má pod 20 procent.

Transakci však ještě musí schválit banky, které jim financují firemní úvěry, a antimonopolní úřad.

Kdo stojí za Appianem? Neřekneme

O tom, že Čmejla a Diviš stojí za Škodou Transportation i skupinou Appian, se mluvilo už v minulosti. Strukturu Appian však dnes rozkrýt nechtěli.

Čmejla s Divišem se k transakci nevyjádřili. Jejich mluvčí Miroslav Novák řekl, že tak učiní později.

I Krsek s Koreckým odmítli komentovat, jaká struktura majitelů byla ve Škodě v minulosti. Dohodli jsme se tak s Appianem, řekl Krsek. Na přímou otázku, zda měli na koupi části Škody opci, řekl Krsek: Ne, opce jsme neměli. Měli jsme určitý motivační systém, ale o detailech nemohu mluvit. Tato transakce je ale nezávislá na nějakých motivacích.

Cenu koupě majitelé nezveřejnili. Za firmu zaplatili kombinací vlastních zdrojů a "dluhu". "Platba je rozložena v čase," uvedl bez dalších detailů Krsek.

Appian ovládl Škodu před semi lety

Škoda Transportation, která zastřešuje výrobu lokomotiv, tramvají nebo trolejbusů, je posledním strojírenským podnikem, který zbyl ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody Plzeň, jejíž zdravou část skupina Appian registrovaná v zahraničí v roce 2003 ovládla.

V té době Škoda Holding zastřešovala přes deset strojírenských divizí, které Appian postupně rozprodal. Většina prodaných podniků se už přejmenovala. Postupně tak ubývá těch, které mají ve znaku tradiční škodovácké logo, okřídlený šíp.

Neznámé majitele Appianu v Česku zastupuje oficiálně právě Čechošvýcar Jiří Diviš a kybernetik Marek Čmejla.

Majitelé Plzeňské Škody Transportation

Marek ČmejlaMarek Čmejla (43) - Studoval ČVUT a hrál na baskytaru ve skupině Tichá dohoda. Podnikat začal už na vysoké škole, kdy prodával knížky. Pak se připojil k finanční skupině Newton svého spolužáka Petra Krause a vlastnil v ní poloviční podíl. V roce 2001 mu ho prodal a peníze investoval doí nemovitostí. V roce 2002 začal pracovat pro švýcarský investiční fond Appian Group Europe.

Tomáš Krsek.Tomáš Krsek (38) - Do Škodovky přišel před 15 lety jako asistent finančního ředitele. Následně měl na starosti projektové financování Škody Steel (dnes Pilsen Steel), od roku 1999 zastává různé pozice ve vrcholových orgánech holdingu či jeho dcer. Od dubna 2005 šéfoval divizi Transportation, která se zaměřuje na výrobu dopravních prostředků. O Krskovi se léta spekulovalo, že je vedle Appianu spoluvlastníkem strojíren.


Michal Korecký, místopředseda představenstva Škoda TransportationMichal Korecký (40) - Stejně jako Krsek je dlouholetým manažerem Škodovky. Do firmy přišel před deseti lety, původně na post ředitele pro rozvoj Škody Holding. Postupně se dostal do vedení společnosti a od loňska je místopředsedou představenstva ve Škodě Transportation. I o něm se spekulovalo, že Škodovku už několik let spoluvlastnil.

Jiří Diviš - Čechošvýcar Diviš spolu s Markem Čmejlou v Česku vystupuje za skupinu Appian registrovanou v zahraniční. Diviš se narodil v Mostě, kde hrál v 70. letech basketbal za Baník. Z Česka pak emigroval.

, ,