Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Prazdroj kupují Japonci. Za pět evropských pivovarů dají 200 miliard

  8:30aktualizováno  10:25
V klání o Plzeňský Prazdroj je rozhodnuto. Novým majitelem se stane japonská pivovarnická skupina Asahi. Za Prazdroj a další čtyři evropské pivovary zaplatí téměř 200 miliard korun.

Japonská společnost Asahi oznámila koupi Plzeňského Prazdroje (13. prosince 2016). | foto: Profimedia.cz

Oznámení převzetí o pěti středoevropských pivovarů patřících dosud do skupiny SABMiller zveřejnila skupina Asahi na svých webových stránkách. Vedle Prazdroje zahrnuje transakce aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Transakci musí ještě schválit evropské antimonopolní úřady. Japonci zaplatí za pivovary celkem 7,3 miliardy eur, tedy více než 197 miliard korun. Objem obří transakce tak představuje téměř šestinu letošního rozpočtu České republiky.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Aby mohla SABMiller převzít, musí se z rozhodnutí antimonopolních úřadů některých pivovarů zbavit.

Asahi japonský trh už ovládá, proto chce do Evropy

Podle serveru Nikkei se pro Japonce jedná o největší pivovarnickou akvizici v zámoří. Původně se přitom mluvilo o částce kolem 117 miliard korun, cena pivovarů tedy v průběhu jednání významně narostla.

„Jsou to kvalitní značky a vlastník se o ně dobře stará,“ zdůvodňuje zájem šéf nových investic Jakub Dyba ze společnosti R2G. Firma, za kterou stojí někdejší spolumajitel České gumárenské společnosti Oldřich Šlemr a zakladatelé Avastu Eduard Kučera a Pavel Baudiš šla do boje o Prazdroj spolu s Jacobs Holding a kanadským penzijním fondem PSP. Ti nakonec podali druhou nejvyšší nabídku.

Fotogalerie

Mezi další zájemce patřila například investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem. Podle Lidových novin však pro ně ně byla nabídka Japonců příliš vysoká.

Asahi už dříve koupil za 69 miliard korun jiné evropské značky Peroni a Grolsch. Ty rovněž spadaly pod SABMiller a jejich prodej byl podmínkou převzetí. To naznačovalo silný zájem Japonců o evropský trh, a Asahi byl proto v boji o Prazdroj považován za favorita.

Asahi je v Japonsku největší pivovarnickou skupinou, proto se v poslední době zaměřuje na zahraniční trhy. Ani v Česku není pivovar úplným nováčkem. Skupina v minulosti pokukovala po pivovaru Staropramen, který však nakonec nekoupila. Smíchovský pivovar navíc vaří licenčně pro evropský trh značku Asahi Super Dry (profil Asahi čtěte zde).

Transakce nezahrnuje licenční výrobu značky Kozel v Rusku a USA. „Efes (turecký pivovar; poz. red.) bude nadále uvádět Kozel na trh v Rusku a Molson (vlastník Staropramenu; poz. red.) v USA a Portoriku,“ uvedla Karen Couck, mluvčí skupiny AB InBev.

Oznámení o převzetí aktivit SABMilleru naznačuje, že Asahi považuje právě Prazdroj za klíčovou část transakce. Zpráva značku Pilsner Urquell zmiňuje hned několikrát a všímá si i skutečnosti, že spotřeba piva v Česku na hlavu je nejvyšší na světě. Ostatní pivovarům trhů zdaleka tolik prostoru nedává.

Asahi je v Japonsku největší, tradici má od 19. století

  • Společnost Asahi byla založena v Ósace již koncem 19. století, v roce 1889. Dnes má firma ústředí v Tokiu, její budovu navrhnul slavný francouzský designér Philippe Starck.
  • Skupina Asahi Group Holdings pak vznikla v roce 1949, v současnosti zahrnuje výrobu piva, alkoholických a nealkoholických nápojů a některých druhů potravin.
  • Pivovar Asahi Breweries je s podílem zhruba 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Mezi jeho další tamní konkurenty patří například pivovary Kirin a Suntory.
  • Kvůli poklesu spotřeby piva v Japonsku v posledních 20 letech (z důvodu úbytku obyvatelstva či kvůli vzrůstající oblibě vína) hledá Asahi další akvizice ve světě. V minulých letech firma investovala například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně.
  • V letošním roce se Japonci již dohodli na koupi některých značek pivovaru SABMiller, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru rivalem Anheuser-Busch InBev.
  • Tržby Asahi Group Holdings v loňském roce vzrostly o čtyři procenta na 1,86 bilionu jenů (415 miliard korun). Celkem zaměstnávají v 83 továrnách ve světě přes 22 200 zaměstnanců.
  • V Česku nejsou Japonci nováčkem, již 16 let v Praze vzniká nejpopulárnější značka Asahi - Super Dry, která míří do celé Evropy. Pro Japonce ji vaří konkurent Prazdroje, Pivovar Staropramen.
  • V roce 2012 Asahi neúspěšně usilovala o převzetí skupiny StarBev, jejíž vlajkovou lodí byly tuzemské Pivovary Staropramen.
Autoři: ,



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Lidl hledá další místa pro své prodejny, objeví se i v centrech měst

(Ilustrační snímek)

Německý diskontní řetězec Lidl loni soustředil síly hlavně na modernizaci prodejen. Letos navíc pro ně hledá nové...

Česká pošta přidá zaměstnancům. Mzdy navýší o 7,1 procenta, rozdá odměny

(Ilustrační snímek)

Česká pošta navýší od dubna zaměstnancům tarifní mzdy o 7,1 procenta. Dohodla se na tom s většinou odborových...

Češi jsou při hraní Účtenkovky vynalézaví, tisknou i haléřové paragony

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Někteří majitelé pokladen tisknou účtenky ve velkém. Jedná se přitom o tržby v hodnotě 0,01 koruny. Tyto pak mezi sebou...

Najdete na iDNES.cz