Japonská společnost Asahi oznámila koupi Plzeňského Prazdroje (13. prosince...

Japonská společnost Asahi oznámila koupi Plzeňského Prazdroje (13. prosince 2016). | foto: Profimedia.cz

Prazdroj kupují Japonci. Za pět evropských pivovarů dají 200 miliard

  • 587
V klání o Plzeňský Prazdroj je rozhodnuto. Novým majitelem se stane japonská pivovarnická skupina Asahi. Za Prazdroj a další čtyři evropské pivovary zaplatí téměř 200 miliard korun.

Oznámení převzetí o pěti středoevropských pivovarů patřících dosud do skupiny SABMiller zveřejnila skupina Asahi na svých webových stránkách. Vedle Prazdroje zahrnuje transakce aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Transakci musí ještě schválit evropské antimonopolní úřady. Japonci zaplatí za pivovary celkem 7,3 miliardy eur, tedy více než 197 miliard korun. Objem obří transakce tak představuje téměř šestinu letošního rozpočtu České republiky.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Aby mohla SABMiller převzít, musí se z rozhodnutí antimonopolních úřadů některých pivovarů zbavit.

Asahi japonský trh už ovládá, proto chce do Evropy

Podle serveru Nikkei se pro Japonce jedná o největší pivovarnickou akvizici v zámoří. Původně se přitom mluvilo o částce kolem 117 miliard korun, cena pivovarů tedy v průběhu jednání významně narostla.

„Jsou to kvalitní značky a vlastník se o ně dobře stará,“ zdůvodňuje zájem šéf nových investic Jakub Dyba ze společnosti R2G. Firma, za kterou stojí někdejší spolumajitel České gumárenské společnosti Oldřich Šlemr a zakladatelé Avastu Eduard Kučera a Pavel Baudiš šla do boje o Prazdroj spolu s Jacobs Holding a kanadským penzijním fondem PSP. Ti nakonec podali druhou nejvyšší nabídku.

Mezi další zájemce patřila například investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem. Podle Lidových novin však pro ně ně byla nabídka Japonců příliš vysoká.

Asahi už dříve koupil za 69 miliard korun jiné evropské značky Peroni a Grolsch. Ty rovněž spadaly pod SABMiller a jejich prodej byl podmínkou převzetí. To naznačovalo silný zájem Japonců o evropský trh, a Asahi byl proto v boji o Prazdroj považován za favorita.

Asahi je v Japonsku největší pivovarnickou skupinou, proto se v poslední době zaměřuje na zahraniční trhy. Ani v Česku není pivovar úplným nováčkem. Skupina v minulosti pokukovala po pivovaru Staropramen, který však nakonec nekoupila. Smíchovský pivovar navíc vaří licenčně pro evropský trh značku Asahi Super Dry (profil Asahi čtěte zde).

Transakce nezahrnuje licenční výrobu značky Kozel v Rusku a USA. „Efes (turecký pivovar; poz. red.) bude nadále uvádět Kozel na trh v Rusku a Molson (vlastník Staropramenu; poz. red.) v USA a Portoriku,“ uvedla Karen Couck, mluvčí skupiny AB InBev.

Oznámení o převzetí aktivit SABMilleru naznačuje, že Asahi považuje právě Prazdroj za klíčovou část transakce. Zpráva značku Pilsner Urquell zmiňuje hned několikrát a všímá si i skutečnosti, že spotřeba piva v Česku na hlavu je nejvyšší na světě. Ostatní pivovarům trhů zdaleka tolik prostoru nedává.

Asahi je v Japonsku největší, tradici má od 19. století

  • Společnost Asahi byla založena v Ósace již koncem 19. století, v roce 1889. Dnes má firma ústředí v Tokiu, její budovu navrhnul slavný francouzský designér Philippe Starck.
  • Skupina Asahi Group Holdings pak vznikla v roce 1949, v současnosti zahrnuje výrobu piva, alkoholických a nealkoholických nápojů a některých druhů potravin.
  • Pivovar Asahi Breweries je s podílem zhruba 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Mezi jeho další tamní konkurenty patří například pivovary Kirin a Suntory.
  • Kvůli poklesu spotřeby piva v Japonsku v posledních 20 letech (z důvodu úbytku obyvatelstva či kvůli vzrůstající oblibě vína) hledá Asahi další akvizice ve světě. V minulých letech firma investovala například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně.
  • V letošním roce se Japonci již dohodli na koupi některých značek pivovaru SABMiller, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru rivalem Anheuser-Busch InBev.
  • Tržby Asahi Group Holdings v loňském roce vzrostly o čtyři procenta na 1,86 bilionu jenů (415 miliard korun). Celkem zaměstnávají v 83 továrnách ve světě přes 22 200 zaměstnanců.
  • V Česku nejsou Japonci nováčkem, již 16 let v Praze vzniká nejpopulárnější značka Asahi - Super Dry, která míří do celé Evropy. Pro Japonce ji vaří konkurent Prazdroje, Pivovar Staropramen.
  • V roce 2012 Asahi neúspěšně usilovala o převzetí skupiny StarBev, jejíž vlajkovou lodí byly tuzemské Pivovary Staropramen.
,