Balený i čepovaný Pilsner Urquell podraží o 1,50 koruny na půllitr. Zdražení potvrdila mluvčí pivovaru Jitka Němečková. Prazdroj tak podle ní reaguje na zvyšující se náklady.
Zvyšují se zejména náklady v dopravě a logistice - především u externích dodavatelů, kteří do svých služeb promítají i zvyšující se mzdy. „Zohlednit musíme i vysoké investice, včetně již naplánované stavby nové linky na plechovky v Nošovicích a loňských i letošních investičních akcí, které jsme realizovali. Dohromady jde o více než 1,2 miliardy korun, které směřovaly zejména do výroby ležáků,“ řekla Němečková.
Cílem Prazdroje je také cenově odlišit desítistupňová, jedenáctistupňová a dvanáctistupňová piva, dodala. „Platí to zejména pro obchody, kde ceny piv v posledních mnoha letech víceméně stagnují,“ uvedla.
Ceny zvedne i Budvar
Budějovický Budvar zvedne zřejmě příští rok ceny piva, které nabízí v takzvaných promočních slevových akcích. Růst cen bude několikaprocentní. Ředitel Budvaru Petr Dvořák tvrdí, že nejde o reakci na zdražení cen piv Plzeňského Prazdroje, ale o následek toho, že ceny v akcích byly příliš nízké a pivovar by je měl zvednout. Nejdřív však potřebuje znát analýzy a ceny výrobních vstupů.
„Bude potřeba nějakých dílčích změn. Nejsme teď připraveni, do konce roku nemáme nic naplánovaného. Nemyslím si, že dřív než po Novém roce budeme něco upravovat,“ řekl ředitel Budvaru.
Růst by měl být v jednotkách procent. „Nepředpokládám, že bychom měli skákat nějak dramaticky. Spíš se díváme na ty promoční ceny, které máme, než čistě na ceníkové ceny. Potřebuju vědět, jak se vyvinou ceny surovin a všech ostatních věcí. Je důležité, abych dostal jasný přehled cen vstupů. Jsme na začátku toho procesu,“ řekl Dvořák.
Přímou reakci na zdražení Prazdroje neplánuje ani českobudějovický Pivovar Samson. Teď vyhodnocuje dopady nárůstu cen vstupů, což způsobila nepříznivá sklizeň sladovnického ječmene. „Máme vlastní cenovou politiku, kterou nevážeme na změny cen u jiných pivovarů,“ řekl generální ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský. Jestli pivovar ceny zvýší, neuvedl.
18. června 2018 |
Zdražovalo se i loni
Prazdroj naposledy zdražoval loni v říjnu o 3,1 procenta, ale pouze balená piva. Ceny čepovaných piv se dva roky neměnily. Změnu cen největšího českého pivovaru v minulosti kopírovala většina tuzemských pivovarů.
Ležáky v lahvích a plechovkách i čepované od října zdraží zhruba o korunu. Jedenáctistupňová piva podraží asi o 60 haléřů za půllitr. Ceny výčepních piv v sudech a tancích se nemění, u balených desítek se zvednou pouze u některých značek. Cena nejpopulárnějších desítek Gambrinus a Radegast a také ciderů zůstane na současné úrovni.
Prazdroj se od nového roku vaří už jen v Plzni. Japonci vycouvali z Ruska |
Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině rekordních více než 11 milionů hektolitrů piva, meziročně téměř o tři procenta více. Odbyt v zahraničí přesáhl čtyři miliony hektolitrů a meziročně se zvýšil o osm procent. Tuzemské prodeje činily sedm milionů hektolitrů piva.
Největšího výrobce piva v České republice Plzeňský Prazdroj a další bývalé podniky pivovarnické skupiny SABMiller v Evropě loni na jaře převzala japonská skupina Asahi. Za Prazdroj a další čtyři evropské pivovary zaplatila téměř 200 miliard korun.
Budvar měl loni tržby 2,47 miliardy korun, meziročně klesly o necelá tři procenta. Téměř o sedm procent byl nižší zisk před zdaněním, 314,7 milionu korun. Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů piva, meziročně klesl výstav o čtyři procenta, a to navzdory vyššímu exportu. Pivovar se 670 zaměstnanci loni vyvezl rekordní objem piva. Do 76 zemí exportoval více než 990 000 hektolitrů piva, meziročně o 1,5 procenta více.
Pivovar Samson loni meziročně zvýšil tržby o 6,3 procenta na 89,1 milionu korun, zisk nezveřejnil. Výstav loni vzrostl z 82 800 hektolitrů na 88 000 hektolitrů. Prodej piva se loni zvýšil především v Česku, meziročně o 25 procent.