Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Česku jezdí první autobus na bioetanol. Kolem lihovaru

  19:21aktualizováno  19:21
Cukrová řepa už nemusí sloužit jen k výrobě cukru. Od dneška díky ní mohou jezdit i lidé na Mladoboleslavsku do práce nebo do školy. Do českých autobusů dorazilo nové palivo. Společnost Transcentrum Bus, patřící pod koncern Arriva, začíná jako první v republice jezdit s autobusem na bioetanol.

Ekologický autobus na bioethanol. - Ekobus. | foto: Středočeský kraj

Látku vyrábí v Dobrovici u Mladé Boleslavi ve svém lihovaru společnost Cukrovary a lihovary TTD. Tankovat ho budou do švédského autobusu Scania.

"Chceme podporovat jednak ekologii, jednak zemědělce. Cukrovou řepu cukrovar odebírá od zemědělců ze Středočeského kraje," uvedl náměstek středočeského hejtmana Robin Povšík.

Kraj záměrně vybral dotované linky kolem Dobrovice. Zatím půjde o pilotní projekt na půl roku, zima má ukázat, zda je provoz ekonomicky reálný i v chladnějších měsících. "Pokud se projekt osvědčí a bude i ekonomicky reálný, předpokládáme, že do roka a půl se budou ve Středočeském kraji pohybovat desítky ekologických autobusů," dodal Povšík.

Rozvoj autobusů na bioetanol omezuje i počet pump, kde může palivo E85 autobus tankovat. Pro autobusy je zatím jen v Dobrovici. Kraj už má dvě škodovky, které na bioetanol umějí jezdit.

"Jde o směs, která se skládá z 85 procent z bioetanolu a z 15 procent z Naturalu 95. Proti benzinu výrazně snižuje emise výfukových plynů. Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba," uvedl Oldřich Reinbergr, ředitel společnosti Cukrovary a lihovary TTD, která palivo jako první v České republice vyrábí.

Provoz ekobusu stojí stejně jako běžné autobusy 

Pořizovací cena vozů na tento pohon je stejná jako u klasických autobusů, provoz je nyní také stejně drahý. I když autobusy bioetanolu více spotřebují, je toto palivo mírně levnější než jiná paliva. Do budoucna by však mělo výrazně zlevnit díky chystanému zákonu, který by biosložky v palivu osvobodil od spotřební daně.

Česko letos zažívá rozmach autobusů na alternativní pohony. V Neratovicích začal letos jezdit autobus na vodíkový pohon, který je kompletně český: vymysleli ho odborníci z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, vyrobila Škoda Electric. Jde i o světový unikát. Umí totiž kombinovat tři druhy pohonu, aby měl co nejmenší spotřebu dosud velmi drahého vodíku.

Podle Dagmar Braunové, která vede specializovaný internetový server Busportal.cz, se na boom alternativních pohonů chystají i domácí výrobci. "Velkou budoucnost mají určitě elektrobusy. Pro ně je navíc i dobré zázemí," říká Braunová. Po světě jezdí autobusy na elektřinu nejčastěji v městské dopravě.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Vlastníci billboardů změnili názor, část poutačů u silnic odstraní

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to v pátek mluvčí Svazu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.