Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po pěti letech je euro v trpěné nemilosti

  10:56aktualizováno  10:56
Je to už pět let, co se ve dvanácti státech Evropské unie začalo platit eurem. V bezhotovostním platebním styku se jednotná měna používá dokonce už od roku 1999. Za tu dobu si ale bankovky s evropskými motivy moc stoupenců nezískaly.

Euromince a eurobankovky nemají Evropané příliš v oblibě | foto: Profimedia.cz

Lidé jsou rozčarovaní třeba z toho důvodu, že si od měnové unie slibovali nižší transakční náklady. Jejich očekávání ale zůstala nenaplněná. Například Němci si stěžují na to, že v zahraničí stále ještě platí 4,50 eura asi (130 korun) za to, že si chtějí třeba z bankomatu v Itálii vybrat hotovost, říká Bernd Krieger z Evropského spotřebitelského centra v Kielu.

V Německu ještě stále přežívá silná nostalgie po markách. Lidé drží v hotovosti asi 14 miliard marek.

Průzkum časopisu Funk Uhr zjistil, že ceny na marky si více či méně často přepočítává 77 procent dotazovaných. Pro 23 procent hlavně mladších Němců už marka nehraje žádnou roli.

Také v Itálii jsou s eurem nespokojení. Stěžují si hlavně na zdražení, i když podle státních statistik k žádné závratné inflaci nedošlo. Podle listu Il sole 24 Ore některé základní zboží zdražilo, jiné ale zase zlevnilo.

Přechod na euro byl pro Italy komplikovaný spíše z jiného důvodu. Italové byli totiž v lirách zvyklí zaokrouhlovat na celé tisíce nahoru. Droboučké eurocenty proto ze začátku byly pod jejich rozlišovací schopností, přitom po převodu na liry znamenaly nezanedbatelné částky.

Pro návrat liry se vyslovili někteří představitelé autonomistické Ligy severu, například bývalý ministr práce Roberto Maroni, podle kterého bylo převzetí eura pro Itálii katastrofa a který poukazuje na dobré hospodářské výsledky Velké Británie, jež euro nemá.

O "zaplacení velmi vysoké ceny za euro" mluví také Dům svobody bývalého premiéra Silvia Berlusconiho.

Podle stoupenců eura naopak jednotná evropská měna zachránila Itálii před skoro jistou finanční krizí, zabránila růstu inflace a umožnila snížení úrokových sazeb. Bez eura by prý taky teď litr benzinu stál 4000 lir, což by znamenalo zdražení o 200 procent.

I přes skřípění zubů si ale mírná většina Italů přeje euro zachovat.

Nelibost platit evropskými bankovkami panuje i mezi Francouzi. Těm museli donedávna obchodníci na cenovkách v prodejnách přepočítávat ceny na franky. Většina lidí tam totiž považuje euro za špatné. Podle 94 procent způsobil přechod na eura zdražení.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Najdete na iDNES.cz