Po Praze budou jezdit nové hybridní kloubové autobusy, podívejte se

  • 68
Pražský Dopravní podnik má dva nové kloubové autobusy s hybridním pohonem. Každý z nich na svém provozu ušetří 30 procent paliva. Autobusy jsou nízkopodlažní a střídavě budou od přelomu ledna a února jezdit na linkách číslo 136, 139, 250 a 271. Celkem by jich v Praze mělo jezdit dvacet.

Hybridní autobusy SOR NBH 18, které pohání nafta a elektřina, by měly ušetřit Dopravnímu podniku palivo a zároveň budou ekologičtější. Autobusy začne nyní testovat na čtyřech linkách. Potom se rozhodne, zda kromě dvaceti sjednaných autobusů objedná ještě další vozy.

"Nové městské autobusy jsou vybaveny paralelní hybridní pohonnou jednotkou firmy Allison umožňující akumulaci brzdné energie, která je následně využívána pro rozjezd. Tím dojde k úsporám pohonných hmot. S přímo úměrným snížením spotřeby navíc klesá i objem produkovaných emisí," řekl generální ředitel podniku Martin Dvořák.

Dopravní podnik v Praze má nový autobus s hybridním pohonem.

Dopravní podnik v Praze má nový autobus s hybridním pohonem.

V autobuse je potom namontováno třináct počítačů, které se starají o to, aby elektrický a naftový pohon správně spolupracovaly.

Pětidvéřové autobusy kromě toho, že je jejich provoz ekologičtější a úspornější, jsou navíc nízkopodlažní. Problém by tak neměli mít při nastupování jak vozíčkáři, tak maminky s kočárky.

"Celkově se do nich vejde 151 cestujících, je tu 44 míst k sezení a 107 míst k stání a součástí jejich interiéru je i prostor pro umístění invalidního vozíku," uvedla Monika Lojínová z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Nový autobus s hybridním pohonem na parkovišti v hostivařských garážích.

Nový autobus s hybridním pohonem na parkovišti v hostivařských garážích.

Vzhledově jsou oba autobusy podobné klasickým vozům SOR NB 18, které již po Praze jezdí. Stejně jako ony mohou "harmoniky" jezdit také rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Toho využívá Dopravní podnik třeba na lince 125, která jezdí z Jižního Města na Smíchov po Jižní spojce.

Nyní budou autobusy jezdit zkušebně na čtyřech linkách. "Na základě výsledků zkušebního provozu se rozhodneme pro případný nákup dalších autobusů s hybridním pohonem. Rámcová smlouva se SOR Libchavy předpokládá dodávku až dvaceti autobusů," doplnila Lojínová.

PARAMETRY AUTOBUSU SOR NHB 18

Míst k sedění: 44 (plus prostor pro umístění invalidního vozíku)
Míst k stání: 107
Celkový počet míst: 151 + 1
Maximální rychlost: 80 km/h
Délka: 18,7 m
Výška: 3,30 m
Šířka: 2,55 m
Výška podlahy: 340 mm
Další vybavení: akumulátory pro elektrickou část hybridního pohonu typu NiMH o jmenovitém napětí 600 V a max. proudu 450 A, kotoučové brzdy ovládané vzduchem, nezávislé naftové topení, elektronicky ovládané pneumatické pérování