On-line zpravodajství z přečíslování najdete na Mobil.cz |
Okolo desáté hodiny zaznamenal Telecom dokonce rekordních 130 tisíc hovorů během patnácti minut. A to ještě další tisíce telefonátů směřovaly na informační linky Telecomu.
Zvýšení počtu hovorů až o desítky procent poznali i mobilní operátoři, kteří během tří hodin přečíslování v neděli v noci nahrazovali pevnou telefonní síť především při voláních na tísňové linky. Eurotel, který spojení s policií, záchranáři a hasiči zajišťoval, jich vyřídil přes dva tisíce.
Telefonní čísla všech majitelů pevných linek jsou nyní jednotně devítimístná a žádné z nich nezačíná nulou. Čísla zároveň na začátku obsahují jedno- či dvoumístnou předvolbu pro jednotlivé telefonní obvody, která se na rozdíl od minulosti vytáčí i při místním volání.
Půlhodinu po půlnoci oznámili mobilní operátoři, že jsou připraveni spojovat důležité hovory přes své mobilní sítě, a největší akce v historii českých telekomunikací - kompletní přečíslování všech telefonů - se rozběhla.
Kdyby Petr Slováček, šéf Českého Telecomu odpovědný za síť, měl praporek, mohl svému týmu zhruba dvaceti lidí odmávat start. Od té chvíle se na kontrolním panelu rozběhla řada čísel, která demonstrovala, jak se seznamy nových telefonních čísel načítají do 148 telefonních ústředen. Každá byla připravena zhruba za čtvrt hodiny a po čtvrt na dvě v neděli ráno celá síť.
"Krizové linky už fungují i od nás, první část máme za sebou," řekl v té chvíli Slováček přihlížejícím, mezi nimiž byl i generální ředitel Telecomu Přemysl Klíma. Na přečíslování zvědavě dohlížel i šéf Českého telekomunikačního úřadu David Stádník, který před dvěma roky sestavením pravidel pro nový telefonní seznam v podstatě přečíslování začal.
Do třetí hodiny ranní probíhalo testování nových seznamů a ústředen na desítkách volání. Na severu Čech nefungovala linka 158 na policii a lidé v terénu hned vyráželi chybu napravit.
Téměř vše, co se dělo, oznamovali jednotliví členové přečíslovacího týmu nahlas ostatním a vysvětlovali na kontrolním panelu, co se právě v určitých místech děje. V té době ještě stále volání na tísňové linky souběžně zajišťovali mobilní operátoři.
Teprve v půl čtvrté ráno, když začali všichni operátoři vracet provoz do normálních kolejí, bouchlo v dohledovém centru Českého Telecomu první šampaňské. Pevné linky znovu začaly fungovat.
Během celého víkendu se tisíce lidí dotazovaly na infolinkách Telecomu na nová čísla. Ta jsou nyní devítimístná a zmizela z nich nula. Při jejím vytočení před číslem zazní oznámení o špatné volbě čísla.
Během neděle lidé telefonovali bez problémů. A v pondělí ráno se ukáže, jak se na přečíslování připravily firmy.
Pracovníci centra řízení sítě Českého Telecomu v Olšanské ulici v Praze si připíjejí šampaňským poté, co bylo úspěšně provedeno celorepublikové přečíslování veřejné telekomunikační sítě. (22. září 2002) |