Prodej bývalého telekomunikačního monopolu bude mít postupně dopad jak na skoro čtyři miliony jeho zákazníků, tak na desítky tisíc jeho zaměstnanců.
"Okamžitě se nezmění nic," říká analytik Jan Slabý ze společnosti Wood and Co. Dodává však, že veliké změny časem přijdou a budou citelné. "Čekal bych, že noví vlastníci budou tlačit na efektivitu a budou se snažit tu firmu ořezávat."
Noví majitelé budou zřejmě razantněji pokračovat ve snižování stavů a budou také některé provozy firmy odprodávat. Zároveň se očekává, že když už stát nebude Český Telecom vlastnit, omezí svou ochranářskou politiku. Firma tak zřejmě nebude tak často dostávat státní zakázky, což posílí konkurenci a srazí ceny.
"Ty ceny služeb půjdou dolů," říká Slabý. Dodal, že pokud bude pro nové vlastníky hlavním kritériem zisk, a ne uspokojování potřeb telefonní linky v každé vesnici, pocítí cenový rozdíl nejvíce ti nejlukrativnější klienti, tedy velké firmy.
"Určitě bude boj o korporátní klienty," říká Slabý. "Protože malí klienti jen platí měsíční paušál." Zástupce nového vlastníka, Torben Holm, ujišťuje, že snížení cen a zlepšení kvality poznají všichni.
"Změny budou poznat na všech úrovních," říká Holm. Slibuje, že pokud by Telecom získal úplnou kontrolu nad Eurotelem, mohli by zákazníci okusit výhod systému, kdy se mobilní hovory přepojují na pevné linky, a naopak, ale cena zůstává nízká, tak jako tomu je v Dánsku. "To je skvělá věc, prodává se to jako horké buchty," říká Holm.
Není však jisté, zda si nový vlastník Eurotel ponechá, nebo ho bude chtít hned prodat. Zástupci konkurence privatizaci vítají jako krok ke zlepšení konkurenčního prostředí, které umožňuje podobné snížení cen, k jakým dochází u mobilních operátorů.
"Loni stát přihrával Telecomu zakázky, takže ten si mohl dovolit na straně zákazníka víc relaxovat," říká Michael Čupa z konkurenčního Contactelu, vlastněného TDC a Českými radiokomunikacemi. "Ale teď bude muset víc bojovat, nabízet lepší ceny a taky snižovat náklady."