Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Sabeně zbyly palcové titulky

  9:48aktualizováno  9:48
Belgické aerolinky Sabena mají šanci na smutné prvenství. Stanou se první evropskou leteckou aerolinkou, po které zbydou jen stohy dokumentů a články v novinách. Nad nimi se v belgickém tisku objevují palcové titulky jako "Sabena zemřela", "Sabena: šach a mat" nebo "Konec příliš dlouhé agónie".

Bruselský obchodní soud stvrdil ráno bankrot aerolinek tím, že přijal žádost vedení firmy o zrušení ochrany před věřiteli a konkurzem, která dosud držela problémovou firmu nad vodou.

Krach oznámil v úterý večer předseda správní rady Fred Chaffart. Šance, že by se během konkurzního řízení podařilo zachránit alespoň část národní letecké společnosti je nejistá.

Už pondělí večer Sabena oznámila, že od středy kvůli úsporám nelétá. Stroje se ale vrátily na domovská letiště už v úterý, část zaměstnaců začala stávkovat a někteří si už začali balit věci.

Na vnitrostátních linkách nastoupí dceřinná společnost Delta Air Transport (DAT), která by v budoucnu mohla převzít také část zaměstnanců a letadel s modrou vlnovkou ve znaku.

Ani budoucnost DAT však není růžová. Protože je filiálkou Sabeny, Evropská komise by podle všeho zakázala převody majetku, pokud by se jevily jako porušení unijních norem v oblasti konkurence.

I v případě úspěšného rozjezdu DAT zůstane Belgičanům namísto uznávané mezinárodní Sabeny jen společnost omezená na lety po Evropě.

Belgie se chystá na nepokoje
Likvidace ale nebude bezbolestná a zdaleka se neobejde bez komplikací. Vyžádá si totiž zrušení téměř 12 tisíc pracovních míst. Celá Belgie očekává, že tak radikální řez způsobí sociální šok. Belgické úřady už posílily bezpečnostní opatření, aby mohly čelit demonstracím propuštěných zaměstnanců.

Pro názornost: plat pilota Sabeny byl 160 až 200 tisíc belgických franků měsíčně (až 180 tisíc korun), zatímco nejvyšší sociální podpora jakou mohou očekávat nepřekročí 30 tisíc franků.

Soud slíbil ochranu před věřiteli
Belgický vlajkový přepravce požádal začátkem října o soudní ochranu před věřiteli. Soud žádosti vyhověl a slíbil, že bude firmu chránit dva měsíce. Belgická vláda navíc Sabeně půjčila 125 milionů euro na měsíc existence a prosazení záchranného plánu.

Sabena, která patří mezi nejstarší aerolinky v Evropě, musela požádat o pomoc poté, co se jeden z jejích hlavních akcionářů, švýcarský Swissair ocitl sám na pokraji bankrotu.

Belgický kabinet poskytl Sabeně měsíční překlenovací úvěr na urychlenou restrukturalizaci firmy. "Teď mají měsíc čas na vytvoření zcela nové letecké společnosti," řekl premiér Guy Verhofstadt. "V hlavním městě Evropy, vstupní bráně pro 20 milionů cestujících ročně, musí být možné udržet konkurenceschopnou firmu zaměřenou na evropské trasy," dodal.

Zůstane ale jen u přání. Společnost, jejíž kořeny sahají do roku 1919, kdy vznikla firma SNETA, zanechá v myslích lidí rozporuplnou stopu. Někteří ji považovali za pýchu Belgie, kritici naopak vzpomínají na podivnou organizaci letů i nízkou kvalitu služeb.

Firma navíc s jednou výjimkou od roku 1958 nedokázala hospodařit se ziskem. V posledních letech začaly ztráty dosahovat desítek milionů franků a firmu měl zachránit zmíněný vstup Swissairu začátkem devadesátých let.

V posledních letech už Sabena nebyla schopna přežít bez vládních dotací, proti kterým však stále častěji protestovaly orgány Evropské unie. Ty nyní zkoumají i podmínky poskytnutí poslední měsíční půjčky.

Sabeně navíc v posledních týdnech uškodila také čtyřdenní stávka pilotů. Aerolinky musely zrušit třetinu svých letů a škody dosáhly dvanáct milionů euro.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.