Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Tomáš Hájek, MAFRA

Vysoká daň za výluky. Až polovina vlaků měla loni zpoždění

  • 13
Rekordní investice do české železnice se loni promítly i do počtu zpožděných vlaků a dodržování jízdního řádu. V porovnání s rokem 2014 jezdilo na čas loni podstatně méně vlaků.

Vyplývá to z oficiálních statistik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), které má iDNES.cz k dispozici. Podle nich byla situace nejhorší především v září a říjnu a u mezinárodních vlaků, kdy se počet zpožděných vlaků přiblížil padesáti procentům.

Průměrný ukazatel plnění jízdního řádu za celý rok loni dosáhl 86,82 %, zatímco v roce 2014 to bylo 91,57 %. Velké rozdíly jsou ale především v podílu zpoždění během hlavní stavební sezóny, kdy se průměrné hodnoty zpoždění blížily k 80 %.

PŘEHLEDNĚ: Kde chce stát příští rok stavět silnice a železnice

Jednoznačně nejčastěji zpožděnými vlaky byly loni mezistátní spoje, kterých loni dojelo včas jen kolem 64 %, naopak nejpřesněji jezdily osobní vlaky, včas jich dorazilo do cíle téměř 90 %. Za zpožděný vlak se přitom považuje každý, který má zpoždění delší než pět minut.

„Vyšší výskyt zpoždění vlaků vychází z výlukové činnosti. Je to daň za obrovské množství výluk,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josef Hendrych.

Velká zpoždění u mezinárodních vlaků souvisí i s výlukami v zahraničí, především na Slovensku, odkud si soupravy vozily velké časové prodlevy. V září se navíc přidaly ještě problémy s uprchlíky v Maďarsku, kvůli kterým došlo rovněž k abnormálním potížím vlaků na trase mezi Prahou a Budapeští.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

Ne všechna zpoždění jsou ale způsobena výlukami. Mezi důvody jsou například i problémy dopravců a poruchy jejich souprav či špatná rozhodnutí dispečerů, kteří zpozdí vlak jedoucí včas na úkor jiného.

SŽDC loni rovněž dlouho nechávala některé závady na hlavním koridoru bez opravy, takže tu vlaky musely jet pomaleji a nabíraly zpoždění. Pravidelným zdrojem zpoždění jsou také sebevrazi a řidiči, kteří nerespektují výstražná světla na přejezdech.

Loňský rok zřejmě na dlouhou dobu překoná rekord v objemu investic do železnice, SŽDC loni prostavěla přes 40 miliard korun.