Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítačové hry zlevňují, lidé začali šetřit na zábavě

  1:11aktualizováno  1:11
Recese sice nahnala více lidí k joystickům, ale donutila je šetřit na nových hrách i herních zařízeních. To v polovině letošního roku pocítili výrobci her a prodejci. Musí proto zlevňovat. Na vývoj nových her navíc chybí peníze.

Hry se sice nepřestaly kupovat, zákazníci se však začali ptát po těch levnějších.

"Lidé začali šetřit a to se projevuje i na prodejích her. Sice si hrají, ale kupují především levnější hry. Od začátku roku jde fakticky o výprodej starších titulů," říká zakladatel a šéf řetězce s počítačovými hrami JRC Slavomír Pavlíček.

Podle jeho slov se počet prodaných her sice zhruba rovná tomu loňskému, ale co do peněžního obratu očekává pokles až o osm procent.

Souhrnná data za celý český trh neexistují. Ale například největší světový herní trh USA se v letních měsících propadl o třetinu. Firmy na to reagují zlevňováním.

Novinkové hry, kterých je letos méně, si sice cenu drží, často kolem 1 500 korun, ale obchody zaplavily levnější reedice starších her za několik stovek. Do zlevňování se pustili také výrobci herních konzolí.

Herní zařízení Xbox360 od společnosti Microsoft zlevňuje od loňska, nyní doporučená cena verze bez pevného disku začíná na pěti tisících korun. S dramatickou slevou minulý týden přišlo japonské Sony.

Souboj s konkurenty od Microsoftu a Nintenda na většině trhů prohrává, a proto svou třetí generaci PlayStationu poprvé celosvětově zlevnila – z dřívějších deseti tisíc korun se u nás začne prodávat za 7700.

Ještě na konci loňského roku se přitom výrobci i obchodníci chlubili, že krize jim naopak nahrává. Pohled na český insolvenční rejstřík jim částečně dává za pravdu. Mnohým zadluženým lidem pomohl do propasti i nákup některé z herních konzolí na splátky.

Teorie hovoří, že lidé bez práce mají sice více času na hraní, ale postupně jim začnou docházet peníze na hry a přestanou nakupovat. To se podle odborníků nyní děje nejvýrazněji v USA.

Za dva roky bude hůř

"Lidé, kteří práci mají, nyní většinou musí víc dřít a času na hry tolik nemají, ti bez práce zase nemají peníze. A firmy to očividně vidí, proto odkládají hry na dobu, až se trh zase zmátoří," říká herní odborník a nezávislý vývojář Karel Papík ze společnosti Banzai Interactive.

Například světová herní jednička, americká společnost Electronic Arts, nedávno oznámila, že za první čtvrtletí účetního roku k 30. červnu utržila 644 milionů dolarů, zatímco v předcházejícím roce za stejné období 804 milionů.

Podle šéfů EA výsledky přesto předčily očekávání. Firmu totiž táhl především úspěch pokračování "simulátoru každodenního života" The Sims 3. V USA a Evropě se ho prodalo za první tři měsíce 3,7 milionů.

Přesto letošní rok je na novinkové tituly slabší než předchozí. Firmy více otálejí s nasazením svých dlouho připravovaných novinek v obavách, že lidi nyní utrácet za hry nebudou. Mnoho očekávaných her se proto odsunulo na tradičně nejsilnější období před Vánocemi.

"Vydavatelé letos mnohem více zvažují, co vydají. Ale i vývoj her je obecně pomalejší a náročnější," říká Pavlíček, který je také místopředsedou představenstva českých herních vývojových pracovníků Bohemia Interactive.

Ti mají na svědomí celosvětově úspěšný válečný simulátor Operation Flashpoint či sérii Arma.

Pavlíček také říká, že z hlediska počtu her přijde největší sucho až koncem příštího roku. "Nyní ještě dobíhaly projekty, které se začaly dělat před dvěma nebo třemi lety. Sehnat peníze na nové hry je ale letos neobyčejně těžké, her se dělá méně," dodává Pavlíček.

I přes očekávaný další pokles počítá, že JRC, které před rokem za nezveřejněnou cenu koupil britský maloobchodní obr Game, do konce roku otevře dalších pět nových obchodů. Právě nyní startuje přemalovávání log prodejen.

Za loňský rok JRC utržilo podle Pavlíčka 225 milionů korun se ziskem asi devět milionů, což je o necelé tři miliony méně, než v posledním známém roce 2007. Letos firma očekává tržby okolo 250 milionů. Nárůst by jí mělo zajistit pět nových prodejen, které otevřela koncem loňského roku. Nyní jich tak má 23.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Protiunijní Sněmovna ekonomice nepřidá. Pozor na daňové kolotoče

Devět politických stran ve Sněmovně je sám o sobě prvek nestability a nečitelnosti, což nikdy není dobré pro ekonomiku. Volby krátkodobě s českou ekonomikou...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.