Dohoda vznikala několik let a vedly se o ní dlouhé diskuse. Volný obchod vadil například Itálii, jejíž automobilky se bojí masového dovozu levných malých vozů.
"Dohoda zaručí postupnou oboustrannou liberalizaci obchodu zboží a služeb, včetně oblasti duševního vlastnictví, konkurence a státní pomoci," uvedla Rada Evropské unie, která smlouvu podepsala. Za EU podepsal smlouvu Steven Vanackere, prezident Rady EU, a za Jižní Koreu ministr obchodu Jong-hoon Kim.
Jihokorejská republika je osmý největší obchodní partner Evropské unie. Unie je pro Jižní Koreu druhá nejdůležitější exportní destinace. Během příštích pěti let by měla padnout cla na 98,7 procenta zboží. Jejich úplné odbourání potrvá o něco déle.
Podle studie Asociace mezinárodních otázek, která zpracovávala pro ministerstvo průmyslu a obchodu analýzu ekonomických dopadů této dohody, z volného obchodu více vytěží ČR nežli asijská země. Export do Koreje by měl stoupnout o 27 procent a dovoz přibližně o 18,5 procenta.
O podobnou dohodu teprve před několika dny projevilo zájem i Japonsko. Vzhledem k velikosti japonské ekonomiky, která je po USA a Číně světovou trojkou, je ale Unie ještě skeptičtější. Evropa brání svůj trh například desetiprocentním clem na automobily a 14% clem na LCD televizory.