Než dočtete tento článek, prodá se na světě zhruba tři sta různých druhů zboží, které na sobě ponese slavného černého skákajícího koně "Cavallino rampante" ve žlutém poli - značku Ferrari. Italský výrobce supersportovních aut, jehož majoritně ovládá skupina Fiat, se může pochlubit tím, že si každou minutu najde zákazníky 95 položek s jeho logem.
A zatímco u vozů se automobilka pro letošek rozhodla brzdit, hodlá jich vyrobit méně, aby udržela jejich exkluzivitu, v takzvaném merchandisingu neboli využití značky pro další zboží šlape na plyn. Ročně jí přináší přímé tržby ve výši 100 milionů eur, v přepočtu přes 2,5 miliardy korun, na nichž má zhruba poloviční marži.
Další peníze firmě plynou z propůjčených licencí na použití loga. Pokud se sečte vlastní a licencované zboží se znakem Ferrari, které proteče světovým trhem, dostanou se roční prodeje přes dvě miliardy dolarů.
Různé ferrari pro různé ferraristy
"Na hrubých maržích celé automobilky se loni merchandising podílel zhruba 17 procenty," uvedl pro MF DNES šéf značky Ferrari Andrea Perrone s tím, že podíl by měl dál růst.
Podle něj je připravený agresivní plán, jak značku ještě více přiblížit zákazníkům. Řídit se přitom bude heslem "Různé ferrari pro různé ferraristy". Poprvé v historii začne firma přesně cílit na dvě základní skupiny zákazníků: na fanoušky týmu Ferrari ve formuli 1, jichž je údajně půl miliardy, a na majitele a sběratele samotných vozů.
Přístup k oběma skupinám se pochopitelně hodně liší. Například nejluxusnější kolekce oblečení Prima Collezione, kterou Ferrari představilo na počátku května, je na internetovém obchodě přístupná ke koupi pouze majitelům exkluzivních sporťáků. Kožená bunda stojí v přepočtu více než padesát tisíc korun. Pokud by někdo chtěl koupit stejný kousek oblečení bez toho, aby vlastnil klíče od ferrari, musí si zajet do vlajkového obchodu v italském Maranellu. Jinde není k mání.
Za desetitisíce si koupíte píst či ventily ze Schumacherova vozu
Naproti tomu jde nabídka nejrůznějšího a levnějšího zboží pro ostatní fanoušky, kteří se rekrutují obvykle ze světa formule. Jedno, zda jde o trička, čepice, angličáky, brýle či stavebnice pro děti, Ferrari se v těchto případech vydalo na cestu snižování počtu licenčních partnerů. To mu má přinést nižší náklady a vyšší zisky.
"Každá značka, za kterou je unikátní idea, může hledat cesty nad rámec svého stěžejního fyzického produktu, kterými tuto ideu a přínos zhmotní. Skvělým příkladem může být Disney," říká stratég z komunikační agentury McCann-Erickson Aleš Vyhlídal. Zároveň připouští, že si to mohou dovolit jen opravdu silné a u zákazníků pozitivně vnímané značky. Přesto riskují, že pokud se přidružený obchod nepovede, poškodí si pověst hlavního cíle podnikání.
Velikost Ferrari v merchandisingu potvrzuje i to, že bylo po vzoru zmiňovaného Disney schopno otevřít svůj zábavní park Ferrari World v Abú Zabí. Další by měl následovat, o přesné lokalitě ještě není rozhodnuto.
Firma přitom s mírnou nadsázkou zužitkuje téměř vše. Prodává i součástky z rozebraných motorů vítězných formulí. Lze si koupit například použitý píst za 800 eur (20 tisíc korun) nebo sadu čtyř vypálených ventilů za 400 eur. Vše na stylovém podstavci a s potvrzením originality, že jde například o vůz, s nímž Michael Schumacher vyhrál šampionát v roce 2003.