Podnikatel přezdívaný v Itálii kašmírový princ, kníže ze Solomea nebo také podnikatel-filozof, už v Česku dodává do tří obchodů, ale rád by zde rozjel i butik vlastní značky, tak jako na dalších 50 místech na světě. Cucinelli se zaměřuje na luxusní sportovní oblečení a jeho předností je kašmír, který tvoří 70 procent produkce. Kašmírový pánský svetřík s véčkovým výstřihem přijde na 900 dolarů (19 500 Kč). Za hlavní konkurenty považuje Hermes a Louis Vuitton.
Ital prorazil díky nápadu používat barevný kašmír. Ten se ještě před 30 lety dělal jen v nenápadné béžové či v šedi. Své první čtyři tucty svetrů, které ušil, donesl majiteli butiku v Bolzanu. "Měl jsem dlouhé vlasy, bylo mi 25. Zalhal jsem, že můj otec má továrnu, kde oblečení vyrábí, jinak by se se mnou nebavil," vzpomíná.
Ve vsi své ženy, v umbrijském Solomeu 200 km severně od Říma, koupil a zrekonstruoval hrad ze 14. století, postupně opravil i zbytek vesnice a založil zde továrnu, postavil kostel, divadlo a nemocnici.
Cucinelli věří v humanistický kapitalismus, takže část zisku investuje do spokojenosti 500 zaměstnanců. Dotuje jim jídlo v kantýně, mají 90 minut pauzu na oběd, platí je údajně o pětinu lépe než konkurence. Zdi továrny zdobí inspirativní citáty myslitelů.
Itálie bude muset kvůli fiskální krizi začít šetřit a vybrat víc na daních. Jak se na to dívá podnikatel? "Socrates řekl: Každý den musíš respektovat zákon, který ti někdo dal, ať se ti líbí, nebo ne," říká s vážnou tváří. Jeho firma se nicméně soustředí na to, aby její oblečení bylo konkurenceschopné a moderní. "Toho se zákony nedotýkají. Pro mě nehraje roli, jestli je daň ze zisku 40 nebo 42 procent," dodává filozof věcně. Přesun továrny mimo Itálii tak nepřichází v úvahu.
Velké příležitosti vidí v rozvíjejících se zemích. "V Evropě je nějakých 400 milionů lidí, co to je? V Číně a Indii žijí víc než dvě miliardy a každý rok nakupují víc, chtějí evropská auta, hodinky ze Švýcarska, šampaňské z Francie, oblečení z Itálie," vypočítává. Na rozvíjející se trhy včetně Ruska a Brazílie (BRIC) jeho byznys v posledním roce přidal 12 procent a letos očekává růst ještě rychlejší.
Ital je přesvědčen, že slovo luxus se začíná nadužívat v souvislosti s tím, jak se drahé módní značky snaží kvůli krizi nalákat větší škálu klientů. "Loni jsme mnoho mluvili o demokratickém, přístupném luxusu. To neexistuje," rozhořčuje se. Luxusní je podle něho výrobek kvalitně řemeslně zpracovaný, navíc nesmí být k dostání všude, podmínkou je exkluzivita. Toho se Cucinelli drží a toho se nemíní vzdát.
Cucinelli nevyužívá k propagaci slavné tváře. Kampaň na zimu 2009 se fotila v Mongolsku, pózovali v ní farmáři, od nichž kašmír pochází.
Brunello Cucinelli (56)Nedostudoval technickou univerzitu v Perugii, místo toho filozofoval v kavárnách a v roce 1980 začal vyrábět svetry z barevného kašmíru. Obrat jeho firmy činí 155 milionů eur. Otec dvou synů rád hraje fotbal, má vlastní klub. |