Díky tehdejšímu příteli, dnes manželovi, který ve Švýcarsku pracuje jako zubař, viděla Alexandra Kala do oboru velmi zblízka a dobře znala i produkty, jež používal a které u nás chyběly.
„Péči o zuby jsem vždycky považovala za velmi důležitou, jenže lékárny v Česku nenabízely ani desetinu toho, co na trhu existuje,“ vypráví Kala. Začala proto dovážet výrobky, o nichž díky referencím věděla, že fungují. „Líbila se mi komplexnost dentálního oboru a taky fakt, že péči o zuby potřebuje každý,“ vysvětluje, proč se do podnikání pustila.
Příběh rokuAlexandra Kala se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro ni můžete v anketě ZDE. |
Nejprve zacílila na zubaře. Objížděla semináře, na kterých představovala sortiment tehdy ještě neznámé značky Profimed a nabízela jej zákazníkům: „Byl to způsob, kterým jsem se sama vzdělávala. Když jsem zrovna neprodávala, seděla jsem v sále s ostatními a poslouchala odborníky.“
Buduje trh v zahraničí
První obchod vznikl v roce 1997 v Gorazdově ulici v Praze. Dnes má Profimed šestnáct poboček po celém Česku, dalších devět v zahraničí a dva obchody s přírodní kosmetikou Korres v Praze.
„Rozrůstáme se do Polska a Maďarska. V obou zemích postupně rosteme, rozšiřujeme tam počet obchodů i portfolio značek, které zastupujeme. Zkrátka kopírujeme způsob, jakým jsme naší distribuční síť budovali v Česku a později i na Slovensku. Tam momentálně působíme už přes deset let,“ říká Kala.
Dnes si podle ní kartáčkem zakoupeným v jedné z poboček Profimedu čistí zuby více než desetina Čechů a neustále jich přibývá. Stejně jako přibývá sortimentu. K čistě mechanickým dentálním potřebám, jakými jsou například zubní nebo mezizubní kartáčky, se přidaly zubní pasty a v roce 2004 i kosmetika a kosmetické nástroje.
Firma spolupracovala i s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. „Dodali jsme do kufříků pro prvňáčky zubní kartáčky a edukační materiály,“ konstatuje Kala.
Pro Alexandru Kala můžete hlasovat v anketě ZDE |
Za dobu svého působení měla firma kritické měsíce, vždy ale podle podnikatelky stála na pevných základech. „Stalo se nám, že jsme některé pobočky museli zavřít a nahradit je jinými, protože se nám nepodařilo vybrat vhodné místo, ale nikdy jsme nedělali riskantní investice, které by firmu ohrozily riskem vyšším než deset procent,“ vysvětluje Kala.
Letos se chce zaměřit hlavně na osvětu v Česku a rozvoj poboček v zahraničí.