Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo dřevorubců stroj. Fin vyrábí nezničitelné kombajny na kácení lesa

  11:32aktualizováno  12:52
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Uprostřed hlubokých lesů, v městečku Vieremä v samém středu Finska stojí fabrika, kde se vyrábějí silné stroje na kácení lesního porostu. V roce 1970 ji založil Einari Vidgrén. Už mu došla trpělivost se stroji, které měly každou chvíli nějaký problém a nedokázaly spolehlivě pracovat v extrémních klimatických podmínkách. Letos se jeho syn Juha stal finským podnikatelem roku.

Zavřel se do garáže, dlouho tam něco kutil a nakonec vyjel s něčím, co na první pohled připomínalo hromadu šrotu, ale těžkou práci v lese to zastalo nadmíru dobře. Lidé z vesnice ten „úkaz“ pojmenovali Ponsse, tedy jakýsi kříženec loveckého psa a vlka. Docela dobré jméno pro novou firmu.

Finským podnikatelem roku 2017 se stal Juha Vidgrén ze společnosti Ponsse.

Finským podnikatelem roku 2017 se stal Juha Vidgrén ze společnosti Ponsse.

Nyní ji vede jeho syn Juha Vidgrén, který se letos stal finským podnikatelem roku. Nad šálkem kafe v Monaku, kam přijel na světové finále soutěže, vypráví, že už tehdy podobné stroje existovaly, vyrábělo je třeba Volvo, ale jejich kvalita byla nevalná.

Stroje Ponsse však dokázaly ustát arktické zimy i tropické vedro a rychle se proslavily ve Finsku i za hranicemi. S tisícovkou prodaných strojů firma ovládá zhruba čtvrtinu světového trhu. Největší odbytiště pro Ponsse nyní představuje Rusko, kde mechanizace v lese dosud tolik nepostoupila.

EY Podnikatel roku 2017

„Teď už máme pochopitelně velkou konkurenci, podobné stroje vyrábí přímo ve Finsku americký John Deere či japonský Komatsu, který má továrnu ve Švédsku,“ říká Vidgrén. Na rozdíl od těchto gigantů, které vyrábějí prakticky vše od traktorů až po stavební stroje, se Ponsse specializuje jen na lesnickou techniku. „Jsou to stroje, které mají 20 tun, ale snažíme se, aby byly co nejšetrnější k životnímu prostředí, aby co nejméně ničily půdu,“ říká Vidgrén. A stejně jako osobní auta, jsou dnes i tyto těžké stroje napěchované elektronikou.

Kombajn zastane práci až 14 mužů

Šestačtyřicetiletý Vidgrén vysvětluje, že lesní kombajn dokáže sám spočítat, kde strom uříznout, a opracovaný kmen rozdělí přibližně na třetiny. Nejméně kvalitní dřevo putuje do celulózky, prostřední na pilu a z toho nejkvalitnějšího, které se nachází ve spodní části kmene, se vyrábí nábytek.

„Takový postup optimalizuje hodnotu lesa. Při tradičním způsobu těžby porazíte strom, kmeny přivezete k cestě a odvezete ty nejlepší části. Zhruba 30 procent dřevní hmoty ale ztratíte,“ vysvětluje Vidgrén.

Lesní kombajn, který stojí od 300 do 500 tisíc eur, zastane podle něj práci 12 až 14 mužů s řetězovou pilou.

Fotogalerie

„Mnoho lidí říká, že tyhle stroje berou práci dřevorubcům. Ale často to říkají ti, kteří nevědí, jak těžké je v lese na těžko přístupném místě při padajícím sněhu pracovat. Když ovládáte tuto mašinu, je to, jako byste řídili formuli 1. Kabina se díky stabilizaci počítačem při kácení ani nepohne,“ dodává Fin, který si rád po práci zahraje se svými kolegy hokej.

Stroj se dokonce dá propojit s mobilní aplikací, ve které je na dálku vidět, kolik stromů pokácel, jak rychle pracuje. „Máme tým 55 lidí, který se věnuje pouze vývoji softwaru,“ říká Vidgrén.

Dalším krokem by mohlo být použití elektromotorů, nyní jsou v nich dieselové motory MercedesBenz. „Sice elektrický pohon nyní testujeme, ale vzhledem k extrémním podmínkám a nízkým teplotám to je tak trochu výzva. Bude to ještě několik let trvat,“ odhaduje Vidgrén.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

Nový airbus Beluga XL poprvé vzlétl z letiště v Toulouse

Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně...

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu...

Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů,...

Norské firmy škrtí projekt „baterie Evropy“, bojí se drahé elektřiny

Mořská větrná elektrárna španělské společnosti Iberdrola.

Norská vláda pozastavila vydávání licencí na výstavbu dalších podmořských přenosových kabelů. Premiérka Erma Solbergová...

Najdete na iDNES.cz