Příběh rokuMartin Fořt a Michal Štádler se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro ně můžete v anketě ZDE |
„Zbytky budou vždycky. Ať jsem byl v Tesku nebo Aholdu, vždy vznikaly problematické zásoby a pohlíželo se na ně jako na něco infikovaného. Společnost to moc řešit nechce, zavírá oči a když je otevře, je z toho megakolosální problém,“ popisuje Martin Fořt.
Oba dva ale zjistili, že když se na hromady zbylých věcí podívají pořádně a roztřídí je, dá už se s nimi pracovat a nemusí se vyhodit. Ve velkých společnostech na to ale nemívají čas, musí se zabývat novým zbožím a plnit obraty a zisky.
Štádler byl v Tesku zhruba deset let, Martin Fořt prošel dalšími řetězci, poté podnikali a stále se točili kolem obchodu a neprodaných zásob. Vyzkoušeli si i jejich prodej v lodních kontejnerech, které přitáhli na místo, kde chodí hodně lidí. Prodávali hlavně oblečení a jak dnes sami říkají, úplně se jim to nepovedlo.
Pro M. Fořta a M. Štádlera můžete hlasovat v anketě ZDE |
Zhruba před pěti lety si řekli, že to zkusí znovu a trochu jinak. Firmy, od logistiky po obchody, sloučili pod společnost Calabar Invest, a zpočátku se zaměřili na obchodní řetězce. Od nich z celé Evropy přebytečné zásoby skupovali a do nich je po přetřídění znovu prodávali.
„Zájem z trhu je poslední roky velký. Ale řetězce chtějí do jednorázových akcí většinou jednu položku, za božskou cenu a ve velkém množství,“ popisuje Štádler s tím, že k nim se ale dostává mix, kdy mají třeba pět set kusů hrnečků, sto ponožek, tisíc misek a podobně. „Problém“, kam s nimi, vyřešili otevřením vlastních obchodů, zprvu pod značkou Vše za 50.
Loni je předělali a dnes dvanáct prodejen nese název Levno, s podtitulem Neplýtvejme. Jako další prodejní kanál také spustili e-shop. „Když někomu zkrachují čtyři obchody, umíme mu nabídnout servis. Vše koupíme, roztřídíme, jednu fenomenální položku dáme do řetězce, dražší věci na e-shop a ty nejlevnější do našich prodejen,“ popisuje Štádler. Oba podnikatelé dnes sedí na kraji Prahy, pod sebou ohromný sklad, kde se zboží třídí. V tržbách loni překonali sto milionů korun.
Důležitější je pro ně však přesah jejich podnikání. „Hlavní je, jak nás vnímá zákazník. V obchodních řetězcích jsem byl hnaný plněním marže, obratu a koncový zákazník byl na třetím místě. I u nás je marže ukazatel, který je dobré plnit, ale nejdůležitější je vnímání finálního zákazníka. Nechci vytvářet loajalitu umělými marketingovými věcmi, vytvářím ji cenou,“ uzavírá Fořt s tím, že jedině tak se mohou zbavit přebytků. Za tři roky, co obchody provozují, se jim zpět na sklad nevrátilo skoro nic.