Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

podomní

  22:56
Chtěli jste koupit vysavač v obchodě? Prodavači byli neochotní a žádný z nich vám dobře neporadil, že.
Chtěli jste koupit vysavač v obchodě? Prodavači byli neochotní a žádný z nich vám dobře neporadil, že... Proto jsme tady s vysavačem nejvyšší kvality, ukážeme vám, co umí, a nabídneme nejlepší cenu - tak nějak začíná většina podomních obchodníků s luxy již mezi dveřmi vašeho bytu svoji naučenou písničku. A co teprve, až vejdou dovnitř. Vzápětí rozbalí arzenál všech možných psychologických triků, aby prodali své zboží. Vždyť přece musí zákazníkům vnutit přístroj za třicet až sedmdesát tisíc korun.

"Jsme s ním spokojeni, aby také ne, když stál tolik peněz," tvrdí ještě několik let po koupi starší manželé Majerovi z Českého Brodu. "Když jsme si rainbow kupovali, přesvědčila nás dealerka, že její zboží je nejlepší, a tak jsme u toho zůstali," dodává hlava rodiny Jan Majer. Jejich nadšení nepřímo popírá matka dvou malých dětí Hana Hošková: "Už deset let luxuji etou. Prodejce mi nabídl, že si mohu vyzkoušet rainbow. Nemyslím si, že bych za jeho výhody musela zaplatit tak neuvěřitelnou částku." Podle jejích slov ji navíc odradila vlezlost dealera a jeho "válcovací" metoda přesvědčování. Způsob přímého prodeje prověřili během uplynuléh o roku redaktoři MF DNES, kteří spolu s psychologem Marianem Chrastou (věnuje se i obchodním praktikám dealerů) předstírali v jednom pražském bytě jako rodina zájem o nákup. Postupně tak vyzkoušeli dealery tří nejznámějších značek vysavačů prodávaných v Česku.

Iluze výlučnosti

Strategie prodejců přesně odpovídaly image jednotlivých vysavačů. S přístrojem Rainbow za sedmdesát tisíc korun si zákazník neměl koupit jen vysavač, ale zároveň iluzi o výlučnosti a životě v přepychu. Výrobek značky Lux za necelých padesát tisíc korun hrál na city těm, kteří by rádi byli solidní, usedlí a spolehliví. Vorwerk se tvářil jako luxusní, ale zároveň vrcholně potřebný pomocník do domácnosti racionálně uvažujícího příslušníka střední třídy. "Máme doma andulku a synovi se doma špatně dýchalo - zjistili mu alergii na peří. Lékařka nám proto doporučila, abychom se andulky zbavili. V té době mi podomní obchodník nabídl vorwerk," svěřuje se Ivana Tichá z Prahy. "Dokáže vyluxovat i ta nejjemnější peříčka a zdravotní potíže mého syna se zlepšily." Výrobek za šestatřicet tisíc korun paní Tichá splácela dva roky. Vzpomíná na dobu, kdy vysavač kupovala: "Při prodeji mne překvapilo, že mi dealer neřekl nic o ceně sáčků, jeden totiž přijde bez pár haléřů na padesát korun, pro matku-samoživitelku je to dost."

Neuvážená rozhodnutí

Jak draze nakoupil, pozná zákazník až ve chvíli, kdy se mu to rozleží v hlavě a obchodník ve své kanceláři spokojeně počítá tržbu. Dealeři jsou totiž velmi dobře vyškoleni. "Nepůsobí na inteligenci, ale na emoce," vysvětluje psycholog Marian Chrasta. Zatímco v obchodě by zákazník nad koupí vysavače za desítky tisíc dlouho uvažoval a pak ji nejspíš zavrhl, doma podepíše s dealerem kupní smlouvu během několika hodin psychologické masáže. V tu chvíli se sice domnívá, že platí závratné částky za vyšší kvalitu přístroje, ve skutečnosti připlácí také za péči, kterou mu firma a dealer věnují a mnohdy za rychlé a neuvážené rozhodnutí. Kdo si později nákup rainbow, luxu nebo vorwerku rozmyslí, může je sice vrátit, ale i to něco stojí. Čtyřtisícovou zálohu, kterou redaktoři zaplatili za vysavač Rainbow, si při jeho vrácení firma ponechala. Tisícikorunová pokuta za odmítnutí dodaného přístroje čekala i na zákazníky Vorwerku. I když zákazník nákup odmítne, čeká jej martyrium telefonátů. Dealeři se snaží nepřijít o svůj podíl a přesvědčují zvlášť manželky, kterým hrají na city, a muže, na něž platí spíše snižování ceny.

Viz Prodejní strategie...str.II

Jak se ubránit manipulaci

* Odložte nákup o dva měsíce. V lednu začne platit novela Občanského zákoníku, která umožní zákazníkům do zákonem stanovené doby vrátit zboží koupené od podomního prodejce i bez udání důvodu.

* Nechcete-li kupovat vysavač za třicet až sedmdesát tisíc, vůbec dealera do svého domu či bytu nezvěte. Pokud se tak stane, je nutné počítat s tím, že dealeři velmi dobře vědí, jak mohou zákazníka zmanipulovat a přinutit k nákupu. U každého zákazníka najdou slabé místo a využijí ho.

* I když se vás bude dealer snažit donutit k okamžitému rozhodnutí, nechte si alespoň jeden den na rozmyšlenou. Slevy a výhodné nabídky většinou platí i po několika dnech, přestože dealeři tvrdí opak.

* Zařiďte, aby byl nejméně jeden člen domácnosti v době návštěvy dealera někde jinde a mohl pak posoudit situaci s chladnou hlavou. Než smlouvu podepíšete, poraďte se i se známými.

* Porovnejte nabídku konkurenčních firem, které nabízejí přístroje stejné kategorie, a vyberte ten, který je pro vaše potřeby nejvhodnější.
(aku, kt)

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...