Bývalý generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

Bývalý generální ředitel ČD Dalibor Zelený. | foto: ČTK

Obří odchodné šéfa ČD Zeleného zkoumá ministerstvo, za Žaludy to bylo jinak

  • 127
České dráhy se stále více zamotávají do vysvětlování toho, jak to bylo s vyplacením šestimilionové konkurenční doložky pro exšéfa Dalibora Zeleného. Nejasnosti už vyšetřuje ministerstvo dopravy a mohou nakonec připravit o místo současného náměstka pro průřezové činnosti Iva Veselého.

Toho si Zelený přivedl po svém nástupu ze státního nákladního dopravce ČD Cargo. Právě od něj pak získal Zelený smlouvu, která mu díky pro dráhy nevýhodné formulaci usnadnila získání celkem šesti milionů za dvanáctiměsíční stopku na práci pro konkurenci. Podle drah totiž nešlo konkurenční doložku jednostranně vypovědět.

Veselý trvá na tom, že konkurenční doložka byla jednostranně nevypověditelná. MF DNES však zjistila, že v tomto bodě je Zeleného smlouva unikátní. Jeho předchůdce Petr Žaluda i další členové managementu odešli bez konkurenční doložky, protože je dráhy vypověděly.

"Konkurenční doložku mi jednostranně vypověděli, taková možnost tam byla," řekl exšéf drah Petr Žaluda. Stejně mluví i další bývalí vysoce postavení manažeři drah, kteří byli vyhozeni po nástupu Dalibora Zeleného.

Shodnout se musí obě strany

Dráhy však tvrdí, že Žaluda na odstoupení přistoupil. "V případě pana Žaludy šlo o oboustrannou dohodu, jak jsme říkali. Pokud není ve smlouvě explicitně uvedeno, že ji lze vypovědět, není možné ji jednostranně vypovědět. Musí se na tom obě strany shodnout," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

MF DNES má k dispozici jednu ze smluv, která přímo uvádí, že konkurenční doložku může zaměstnavatel vypovědět. Tak mluví i zákoník práce. A odvolaní manažeři rozhodně nemluví o tom, že by se s novým vedením státního dopravce dohodli.

"Prostě řekli, že konkurenční doložku nedostaneme," říká někdejší výkonný ředitel pro marketing a produkty Miroslav Šebeňa. Podobnou praxi drželi na drahách i dříve. "Neporovnávám, jak to bylo u jiných manažerů, jejich smlouvy neznám," reagoval na dotaz MF DNES Veselý.

Jasno o viníkovi zlatého padáku, jak se konkurenční doložce také občas říká, by mělo vnést vyšetřování ministerstva dopravy. To však dosud smlouvu neprozkoumalo.

Další komsomolci a loupežníci?

Zelený zatím k případu mlčí, na dotazy MF DNES nereaguje, neodpovídá ani na textové zprávy. Neptají se ho ani jeho kolegové v radě České Třebové, kde je radním zvoleným jako nestraník na kandidátce sociální demokracie. "V pondělí na radě byl, nikdo se ho neptal," řekl starosta Jaroslav Zedník.

Zelený pár dní před svým odchodem z drah uvedl, že firma "potřebuje vysoce odborné vedení a stabilitu, rozhodně ne další komsomolce a loupežníky". Zarytě mlčí i exministr dopravy Zdeněk Žák, který Zeleného na dráhy přivedl.

I bez ohledu na výsledek zkoumání ministerstvem dopravy dojde nejspíše k 1. květnu k sesazení Veselého z postu náměstka pro průřezové činnosti. Návrh nové organizační struktury, který má MF DNES k dispozici, s takovým postem už nepočítá.

Podle návrhu například zmizí i post tajemníka společnosti, počet náměstků se naopak rozšíří ze čtyř na pět. Zmizí sice náměstek pro průřezové činnosti, ale nově vznikne post náměstka pro regionální integraci a náměstek pro transformaci a korporátní projekty.