Studie americké asociace inzerentů (ANA) a bezpečnostní IT firmy White Ops odhaduje, že klikací roboti v roce 2019 způsobili v celosvětovém měřítku ztráty v hodnotě téměř šest miliard dolarů (136,5 miliardy Kč). Oproti předchozím rokům jde v tomto ohledu o mírné zlepšení, autoři výzkumu však upozorňují, že podvody v online prostoru jsou rok od roku sofistikovanější.
Problém se dotýká například agentur, které klientům slíbí zvýšení provozu na dosud nepříliš navštěvovaných stránkách a následně inkasují provize za robotické kliky.
Prolhané recenze. Falešných hodnocení na internetu přibývá, lidé je neodhalí |
„Zůstávají zde potenciální nevyúčtované podvody v hodnotě desítek miliard dolarů,” řekl deníku Financial Times odborník na internetovou reklamu Augustine Fou.
Kromě generování falešných kliků patří mezi praktiky podvodníků také vytváření virtuálních mobilních zařízení, která dokážou předstírat stahování aplikací. Cílí zejména na ty, které do získávání nových uživatelů investují značné peníze.
V roce 2019 firmy do těchto expanzí globálně investovaly zhruba 65 miliard dolarů, odhaduje londýnská technologická firma Machine. Ta analyzovala 150 milionů stažení nejrůznějších aplikací na základě reklamy a odhalila, že až 49 procent těchto stažení bylo falešných. Podvodníci tak pouze posbírali provize a poplatky za doporučení, které inzerenti aplikací platí stránkám s reklamou za každé stažení.
Tyto reklamy s odkazem na stažení jsou přitom lukrativnější než „obyčejné“ bannery, jelikož si od nich autoři aplikací slibují přímý nárůst počtu uživatelů.
Peníze zdarma. Facebook zaplavují podvodné reklamy, zneužívají tváře celebrit |
Někteří zadavatelé se už do boje s falešnou reklamou pustili sami. Alternativní taxislužba Uber podala v červnu žalobu na pětici online reklamních agentur kvůli tomu, že jí dodaly “neexistující, nezobrazitelnou nebo podvodnou reklamu”.
U soudu se chce proti těmto praktikám bránit i Facebook, který v posledních měsících zaplevelují mj. podvodné reklamy na virtuální měny, slibující rychlé zbohatnutí. Využívají například tváře některých celebrit a maskují odkazy na pofidérní stránky.
„Abychom chránili uživatele Facebooku, hodláme pokračovat v odhalování škodlivého chování namířeného proti naší platformě a ve vynucování dodržování našich smluvních podmínek,“ slíbili v prosinci na korporátním blogu vedoucí pracovníci Facebooku Jessica Romerová a Rob Leathern.