Pohřební služba jako rodinné řemeslo

  10:37aktualizováno  10:37
Pohřební služba M&M v Tanvaldu je firmou rodiny Maturů a řemeslo se dědí stejně jako jméno Josef. Nejstarší z Maturů nastoupil do pohřebnictví v padesátých letech minulého století a ve firmě pracoval až do roku 1991, kdy jeho syn firmu zprivatizoval.
Maturovi

Maturovi - Tři Josefové - zleva vnuk, otec, syn | foto: Roman ČejkaMF DNES

"Zdědil jsem řemeslo i dědu," říká majitel firmy Josef Matura a dědou myslí právě svého otce. Ten pracoval ve firmě až do svých 77 let, protože čekal, až jeho vnuk, nejmladší ze tří Josefů, dokončí školu a nastoupí do rodinného podniku.

Prostředí hřbitovů a krematorií přijde Josefu Maturovi za ta léta normální. Pohybuje se v něm od mládí. "Pro spolužáky jsem byl ale atrakce," vzpomíná.

Smrt vnímá jako biologickou záležitost, za níž se neskrývá žádné tajemno. "Když přijdu do lednice, tak pozdravím. Je to takový zvyk."

Ačkoliv působí, že ho jen tak nic nepřekvapí, v této profesi jsou stále okamžiky, na které se zvyknout snadno nedá. "Vidíme různé hrůzy. Nejhorší jsou nálezy starých mrtvol a nehody dětí. To se musí umět rychle rozchodit a rychle na to zapomenout. Jinak bychom tuhle práci dělat nemohli," dodává.

V pohřebnictví se podle něj mnoho věcí během let změnilo, ale určité tradice a zvyky přetrvávají. "Odkoukal jsem od starých funebráků jejich rituály. A to je dnes naše rodinné stříbro. Vím, jaké zvyky se dodržují v té které vesnici, jak se rakev vynáší a kudy se ubírá průvod," vysvětluje majitel pohřební služby.

Pohřebáci by měli být tak trochu psychologové
Nejstarší z Maturů se o dění ve firmě stále zajímá a podle slov současného šéfa má na spoustu věcí odlišný názor. "Občas přijde do firmy a tvrdí, že tohle a tohle musí být jinak. Já se ale jen tak nedám," říká Matura.

Podle něj se pohřebnické řemeslo nedá jen tak naučit, člověku se musí dostat do krve a musí se naučit s ním žít. I proto si pečlivě vybírá své zaměstnance, kterých má v současné době pět. "Chci, aby byli vzdělaní, a ne nějací pitomci. Musí přistupovat k zákazníkům velmi citlivě, být tak trochu psychologové."

Když si chce Josef Matura od své práce odpočinout a přijít na jiné myšlenky, jde na ryby. "Času mám ale málo, musíme být neustále na telefonu a připraveni vyjet i v noci. Dovolenou jsem už neměl patnáct let." Odpoutat se od své práce však ani pro něj není snadné. Přiznává, že když přijede do nějakého města či vesnice, zamíří hned na hřbitov. "Má to velkou vypovídací hodnotu. Řekne vám to hodně o lidech, kteří tam žili."

Příprava od dětství
Rodinnou firmu jednou zdědí nejmladší Josef. Ten se sice vyučil uměleckým kovářem, pracovat v rodinné firmě však byla samozřejmost. "Už jako malý kluk si hrál na hřbitově, když děda kopal hrob. A jestli se mu posmívali spolužáci? To ne, dokázal si u nich zjednat respekt," říká jeho otec.

S tím, že syn jednou řemeslo podědí, se prý počítalo předem. "Když byl starší, táta si ho prověřil. Vzal ho s sebou na případ sebevraždy oběšením. Ten mrtvý tam tenkrát visel dost dlouho. Kluk přišel, oči vytřeštěný, ale rozchodil to," vzpomíná Matura.

Pohřebnictví je podle něj profese jako každá jiná. "Je to těžká práce, věřte mi, že někdy se nadřeme opravdu jako koně. Třeba když snášíme rakev ze špatně přístupných horských terénů."

Zákazníkům se snaží vycházet vstříc a řídí se heslem, že zákazník má vždycky pravdu. "Umíme pohřeb připravit za jakýchkoliv podmínek. Třeba i v patnáctistupňovém mrazu, na zahrádce pod třešní či v devět hodin večer. Zažil jsem i Švýcary, kteří přijeli na pohřeb své známé a s sebou měli čtyři psy. Prý je mrtvá znala a určitě by si přála, aby se s ní přišli rozloučit. Tak tam seděli v krematoriu oni dva a psi," zavzpomínal Josef Matura.

Autoři:


Nejčtenější

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Další z rubriky

Vyjednavači řetězců hrají šachy o regály. Ostrými lokty i diplomacií

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Není snad velký výrobce, který by občas nevypadl z regálů obchodního řetězce. Aktuálně je rozhádaný Kaufland s...

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...

Provozovatelé automatů ztrácejí tržby. Čekají, až stát vyžene kvízomaty

Ilustrační snímek

Počet automatů od loňska zhruba o pětinu klesl, nicméně z trhu se vypařila polovina sázek. Legální provozovatelé...



Najdete na iDNES.cz