Od dubna do konce června provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) celkem 65 kontrol. Chyby inspektoři zjistili v 29 případech, nejvíce ve východních a severních Čechách. Pohřební služby nejčastěji porušovaly zákon o ochraně spotřebitele tím, že řádně nevyplňovaly objednávku služeb a doklady o zakoupení výrobku.
V 16 případech inspekce narazila na porušení povinnosti informovat spotřebitele o ceně.
„Jednalo se především o neuvádění cen u nabízených pohřebních služeb a také u doplňkového pohřebního sortimentu. V některých případech sice firmy ceny uváděly, ale bez DPH,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Zákazníkovi také pracovníci pohřebních služeb neposkytli úplné a pravdivé informace o tom, jaká má práva na reklamaci. A neinformovali jej ani o tom, kde reklamaci uplatnit.
V jedné z objednávek například stálo, že veškeré reklamace je třeba uplatnit u dodavatele nejpozději do 48 hodin po pohřbu, nebo že reklamace květin bude uznána jen na místě konání pohřbu.
Inspekce uložila dvacet čtyři pokut
V pěti případech navíc chybělo výrobkům, jako jsou svítilny nebo urny, viditelné označení výrobce nebo dovozce. Nebyl na nich ani název výrobku a údaj o hmotnosti, množství nebo velikosti.
Zásady poctivosti porušily podle inspekce čtyři pohřební služby, které prodaly výrobky nebo poskytly služby za jiné ceny, než bylo sjednáno. Pracovníci pohřební služby také zákazníkům často nevydali písemné potvrzení o převzetí objednávky, a to v případech, kdy službu neposkytovali na počkání.
Inspekce uložila během kontrolní akce pohřebním službám 24 pokut v souhrnné výši 51 tisíc korun. „Vzhledem k vysokému poměru zjištění pokračuje kontrolní akce v pohřebních službách až do konce září,“ uvedl ředitel inspekce Mojmír Bezecný.