Pojištěná půjčovna má své výhody

- Jestliže se vinou špatného seřízení stane lyžaři nehoda, usnadní případný spor o náhradu škody či újmu na zdraví potvrzení z půjčovny. "Každý lyžař by si měl nechat od půjčovny potvrdit údaj o čase a přesném nastavení vázání," tvrdí právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Skutečnost se však od toho logického doporučení poněkud liší.
"V Česku praxe s potvrzeními není příliš zaběhaná, v podstatě to vyžadují pouze školy, které jezdí na lyžařský výcvik," uvádí Martin Rubáček, ředitel pražské půjčovny Happy Sport, která potvrzení k seřízeným lyžím vystavuje. "Také jsem zatím v půjčovnách nikde neviděl, že by vydávání osvědčení probíhalo jako u nás automaticky." Ani potvrzení však samo o sobě nestačí. "Po případné nehodě by měl také nechat lyžař znalcem či zkušebnou ověřit, jaké parametry byly na vázání opravdu nastaveny," upozorňuje Vladimíra Brádlová. Je však nasnadě, že zraněný člověk má zcela jiné starosti, než aby se sháněl po znalci, kterých se navíc po horách nepohybuje příliš mnoho. "Pro usnadnění pozdějšího dokazování postačí, když potvrzení o nastavení lyží sepíše kupříkladu policista či pracovník Horské služby," pokračuje Vladimíra Brádlová. "Lyžař by měl však zvážit, zda za nehodu opravdu mohou lyže a vázání, nebo jen neodhadnutí schopností." S těmito dvěma dokumenty v ruce by měl polámaný lyžař svou finanční náhradu vymoci snadněji. Nicméně i to představuje nepříjemné komplikace. Zákazník by proto měl vybírat svou půjčovnu také podle toho, zda má pojištění odpovědnosti. "Pokud se prokáže závada na lyžích, za provinilou půjčovnu platí náhradu postiženému sportovci pojišťovna," uvádí Dagmar Koutská, pracovnice tiskového oddělení České pojišťovny. Ještě snadnější je situace, pokud má lyžař uzavřenou úrazovou pojistku. "V takovém případě pojišťovna vůbec nezkoumá příčinu nehody, kterou tak může být i vlastní nedbalost, a škodu hradí," tvrdí Dagmar Koutská. Může se však stát, že sjezdař na svahu pochroumá někoho dalšího. "Tento problém řeší pojištění odpovědnosti z běžného občanského života, ze kterého se platí náhrada poškozenému," pokračuje Koutská. "Z této pojistky lze hradit i náklady v případě, že člověk poškodí půjčené lyže." Nejméně záviděníhodná situace je krádež lyží. "Půjčovny se bohužel mohou pojistit pouze proti krádeži z provozovny, nikoli už proti krádeži vypůjčených lyží," uvádí Dagmar Koutská. Proto se půjčovny brání tím, že vybírají několikatisícové zálohy, které si v případě ztráty ponechají. Pokud chce tedy lyžař svou zálohu ještě někdy vidět, měl by se svými prkénky i spát.

Co žádat v půjčovně

Dobře vybrané a seřízené lyže jsou důležité pro bezpečnost lyžaře. Ne vždy se však zákazník může spolehnout, že mu v půjčovně takové vybavení nabídnou.

Měl by tedy:

* obsluze rovnou sdělit váhu a lyžařské schopnosti (začátečník, středně zkušený, zkušený)

* žádat zaměstnance, aby zkontroloval, že lyže jsou skutečně seřízeny na míru

* odmítnout lyže s výrazně poškozenými skluznicemi a boty, které mají opotřebovanou přední plochu na uchycení vázání

* stejně tak odmítnout lyže s poškozenými hranami, mohou být neovladatelné

* pro děti žádat přílbu

* pokud není půjčovna schopna splnit některý z těchto požadavků, raději vybrat jinou
(hve)