Pojištění cestovních kanceláří: větší jistota, ale i výdaje

Od prvního dubna letošního roku přibude starost cestovním kancelářím a ubude jejich klientům. Majitelé těchto firem budou muset mít nejen koncesi od živnostenského úřadu, aby dále mohly v tomto oboru podnikat, ale navíc sjednané pojištění proti bankrotu. Turisté se pak budou moci spolehnout na to, že se ze zájezdů vrátí, případně dostanou peníze nazpátek, i v případě krachu cestovní kanceláře.

Pokud si majitelé cestovních kanceláří při schvalování novinek v zákoně mysleli, že si budou moci vybírat z několika konkurenčních pojišťoven, mýlili se. Na výběr mají vlastně jen ze dvou nabídek. Licenci na poskytování tohoto pojištění dostalo deset ústavů, ale devět z nich se sdružilo do takzvaného poolu. Proč?

S podobným typem pojistky nejsou v tuzemsku zkušenosti, a pojišťovny tak chtějí snížit své riziko. Vyřízení situací při krachu cestovních kanceláří za ně má provádět Evropská Cestovní Pojišťovna. Na ni se také mají obracet poškození klienti firem pojištěných u členů poolu. Jedinou pojišťovnou, která působí samostatně, je Zürich Pojišťovna. "Naše společnost má zkušenosti s podobnými pojistkami v zahraničí, proto jsme se rozhodli do poolu nevstoupit," vysvětluje zástupce této pojišťovny Ivo Pěkník.

Pojistku nelze uzavřít na počkání
Zástupci cestovních kanceláří se nyní musí obrátit na jednu z pojišťoven, která má příslušnou licenci, nebo na některého z jejích obchodních zástupců. Nelze ale čekat, že zástupce pojišťovny přijede do firmy a rovnou uzavře s cestovní kanceláří smlouvu. Cestovní kancelář nejdříve obdrží podrobný dotazník. V něm je třeba uvést údaje o historii kanceláře, právní formě, cílových zemích zájezdů, ekonomické údaje a podobně.

K vyplněnému dotazníku majitelé cestovních kanceláří připojí výpis z obchodního rejstříku, případně kopii živnostenského listu, účetní závěrky, podnikatelský plán, obchodní záměr, seznam obchodních delegátů v cílových zemích a případně zprávy auditora. Očekává se, že k vyhodnocení těchto materiálů budou pojišťovny potřebovat zhruba dva až tři týdny. Pak nabídnou výši pojistného. Ta bude záležet například na tom, jak cestovní kancelář dopadne v celkovém hodnocení. "Očekáváme, že pojistné se bude pohybovat mezi 0,6 a tři a půl procenta obratu cestovní kanceláře z prodeje zájezdů," říká zástupce poolu Tomáš Kříž. Podobnou výši pojistného nabízí i Zürich Pojišťovna.

"Záleží na mnoha faktorech, ale dá se říci, že pojistné bude 0,2 až dvě procenta tržeb za zájezdy," říká Ivo Pěkník. Středně velká cestovní kancelář, která za prodej zájezdů utrží ročně dvacet milionů korun, by tak při sazbě 0,2 procenta zaplatila ročně čtyřicet tisíc korun a při pojistném tři a půl procenta sedm set tisíc korun. Větší prodejce zájezdů, který jich ročně prodá za osmdesát milionů korun, při stejných sazbách zaplatí sto šedesát tisíc, případně téměř tři miliony korun.

Pojistné závisí na tržbách
Na jak vysokou částku se pojistit? Podle zákona to musí být minimálně třicet procent ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Jestliže kancelář plánuje tržby nižší než v minulém roce, musí částka činit alespoň třicet procent tržeb předchozího roku. Proti sobě tak stojí zájem cestovní kanceláře, která bude chtít platit co nejnižší pojistné, a jejích klientů. Ti mají zájem na tom, aby v případě krachu cestovní kanceláře dostali všechny peníze nazpátek. "Dá se proto očekávat, že cestovní kanceláře budou mít zájem pojistit se jen na takovou částku, kterou žádá zákon. Vyšší pojistku mohou chtít některé firmy spíše z reklamních důvodů," míní Tomáš Kříž.

V případě krachu neplatí jen pojišťovna
Krach cestovní kanceláře neznamená, že všechny závazky vůči klientům přecházejí na pojišťovnu. Stejně jako u některých jiných pojistek je i tady určitá spoluúčast. Potřebné peníze by se však ze zbankrotované firmy dostaly asi těžko - proto je musí každá cestovní kancelář u své pojišťovny složit předem už při podpisu smlouvy. Výše této spoluúčasti je závislá na smlouvě s pojišťovnou, minimálně to však musí být dvě procenta ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů.

"Čím větší částkou se cestovní kancelář podílí na pojistném plnění, tím nižší bude platit pojistné," uvádí Tomáš Kříž. Cestovním kancelářím pojišťovny také umožňují zvýšení spoluúčasti jen přes sezónu - což sníží celkové pojistné. Peníze, které jsou takto zablokovány u pojišťoven, jsou úročeny. "Zürich Pojišťovna nabízí smluvně garantovanou minimální výši úrokového výnosu, který se v současnosti pohybuje přibližně mezi čtyřmi až pěti procenty ročně," říká Ivo Pěkník. Pojišťovny sdružené v poolu nabízejí pásmové úročení podle výše uložené částky - nyní rovněž čtyři až pět procent ročně.

Co když cestovní kancelář neplatí
V případě, že by cestovní kancelář nezaplatila první splátku pojistného do tří měsíců od uzavření smlouvy, pojistka automaticky zaniká. Stejně tak pojistka končí po šesti měsících od nezaplacení jakékoli další splátky pojistného. Znamená to tedy, že na turisty se pojištění vztahuje ještě tři, případně šest měsíců od doby, kdy je cestovní kancelář se splátkou pojistného v prodlevě. Se zánikem pojistky přitom cestovní kancelář automaticky ztrácí koncesi a její další případný prodej zájezdů je tedy nelegální.

Zürich Pojišťovna požaduje uhradu pojistného naráz. Pojišťovnám sdruženým v poolu musí cestovní kancelář zaplatit do konce dubna. Alespoň část celkové sumy by však měla uhradit dříve - jinak totiž nedostane doklad o úhradě pojistného. "Bez tohoto dokladu za první rok trvání pojištění cestovní kancelář nezíská koncesi k provozování cestovní kanceláře, a pojištění tak nakonec vůbec nevznikne," uvádí Ivo Pěkník.

Zájezd
Zájezd je kombinace alespoň dvou z následujících služeb: dopravy, ubytování a jiných služeb cestovního ruchu, které nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu, nebo jejichž cena tvoří alespoň dvacet procent celkové ceny zájezdu. Zájezd musí být prodáván za souhrnnou cenu, nesmí tedy jít o individuálně sestavenou službu na základě požadavku klienta. Zároveň musí trvat déle než dvacet čtyři hodiny nebo musí zahrnovat ubytování přes noc.

Cestovní kancelář a agentura
Oba typy firem nabízejí vpodstatě stejné služby. Rozdíl je však v tom, že cestovní kancelář může nabízet a prodávat zájezdy. Cestovní agentura, která nemusí být pojištěna, může jejich prodej pro cestovní kancelář pouze zprostředkovávat.

Pool pojišťoven
Allianz
Česká podnikatelská
Česká pojišťovna
Česko-rakouská
ČS-Živnostenská
Generali
IPB Pojišťovna
Komerční pojišťovna
Kooperativa

Předpokládané sazby: přibližně 0,6 procenta až tři a půl procenta, v extrémních případech čtyři procenta ročního obratu za zájezdy

Úročení peněz složených předem: čtyři až pět procent ročně

Doplňkové služby: standardně nejsou nabízeny

Doba vyřízení žádosti: předpoklad zhruba dva týdny

Splátky pojistného: pojistné na celý rok musí být splaceno vždy do konce dubna

Doklady požadované před uzavřením smlouvy:
- vyplněný dotazník (historie firmy, lidé ve vedení, aktivity, ekonomické údaje)
- výpis z obchodního rejstříku nebo živnostenský list
- účetní závěrky za poslední tři roky, případně audit
- podnikatelský plán a obchodní záměr

Zürich Pojišťovna

Předpokládané sazby: 0,2 procenta až dvě procenta ročního obratu za zájezdy

Úročení peněz složených předem: v současnosti čtyř až pěti procent ročně, řídí se vývojem sazeb na mezibankovním trhu

Doplňkové služby: standardně nejsou nabízeny

Doba vyřízení žádosti: přibližně do dvou až tří týdnů

Splátky pojistného: roční pojistné se platí jednorázově

Doklady požadované před uzavřením smlouvy:
- vyplněný dotazník (historie firmy, lidé ve vedení, některé finanční ukazatele)
- rozvaha, výkaz zisků a ztrát a výkaz o peněžních tocích u právnických osob/daňová přiznání u fyzických osob
- ve všech případech za poslední dva uzavřené kalendářní roky
- katalog služeb a obchodní podmínky CK