Pozdějšímu zklamání z nízkého nebo nulového plnění pojistky se dá předejít. Výběrem typu pojištění, volbou pojišťovny i podrobným prostudováním pojistných podmínek.
"Lidé dělají velkou chybu, když je nejvíc ze všeho zajímá, kolik za pojistku zaplatí, a už se nestarají o to, co mohou od pojišťovny očekávat v případě pojistné události," říká předsedkyně pracovní skupiny prevence odcizení České asociace pojišťoven Jana Urbanová.
Hustě popsané listy pojistných podmínek nejsou sice četbou zábavných románů, ale dramatický náboj mohou lehce získat. To když dojde ke zničení nebo odcizení věcí, na které se, jak se později ukáže, základní pojištění domácnosti vůbec nevztahovalo.
"Je důležité, aby si klient nechal vypracovat nabídky na pojištění majetku od několika pojišťovacích ústavů, podrobně si nechal vysvětlit rozsah a způsob plnění, výši pojistné částky, a pak vybíral," vysvětluje pojišťovací makléř Čestmír Irovský.
"Klient by se měl také ptát, zda je jeho zabezpečení bytu dostatečné pro výši pojištěného majetku. Stává se, že poradce, protože má provizi podle výše pojistné částky, tlačí na klienta, aby byla co nejvyšší. Neupozorní ho však na nutnost odpovídajícího zabezpečení bytu a nepříjemnost je na světě," doplňuje zástupce makléřské společnosti Jaroslav Kocian.
Naštěstí se smlouvy uzavírají na rok. A když klient po čase třeba na základě zkušeností známých zjistí, že jeho volba pojišťovny nebyla tou pravou, může smlouvu poměrně "bezbolestně" vypovědět a pojišťovnu vyměnit za jinou.
Viz str. III