"Konečná výše škod zatím není známa, protože mnohé z nich teprve vzniknou. Důležité je, jak se zachová Labe," uvedl náměstek ministra financí Jaroslav Šulc, který se účastnil jednání s pojišťovnami ve středu večer. "Pojišťovny samy mají takové pojistky, že ať už jim vzniknou jakékoliv závazky, jsou schopny jim dostát," uvedl náměstek.
Pojišťovny však ponesou pouze část nákladů na úhradu vzniklých škod. Většina poškozených obyvatel totiž buď svůj majetek pojištěn nemá, nebo pouze v nedostatečné výši. "Lidé se bohužel nepoučili z minulosti. Nabíhající škody jsou kryté pojištěním pouze z jedné šestiny," konstatoval náměstek zodpovědný za dozor nad pojišťovnami.
Již při povodních v roce 1997, kdy škody dosáhly zhruba 63 miliard, vyplatily pojišťovny s ohledem na uzavřené smlouvy zhruba desetinu. Tento poměr bude zřejmě zachován i letos, a velká zodpovědnost financovat obnovu země tak zůstane státu. "Po povodních v roce 1997 stát z vlastních zdrojů vyplatil na odstranění škod asi sto až sto padesát procent toho, co pojišťovny," řekl Šulc.
Fincentrum: |
Jak hlásit škody pojišťovnám |
Jak jednat s likvidátory |
Po jednání s pojišťovnami Šulc tvrdí, že ani povodně nezmírní přísnost pojišťoven při posuzování škod. Půjde zejména o případy, kdy lidé mohli škodám včas a jednoduše zabránit, ale nebrali na to zřetel. "Jestliže například agent pojišťovny včas upozorňoval majitele autobazaru, aby odvezl staré, ojeté vozy do bezpečí, a on tak neučinil, může mít při jednání s pojišťovnou problémy," soudí náměstek.
I když to podle Šulce není nijak častý jev, stále se objevují lidé, kteří se snaží na záplavách při hlášení škod vydělat.
Přehled bezplatných a informačních linek:
Allianz
0800/ 170 001
Česká pojišťovna
0800/ 133 666
Generali
0800/ 150 155
IPB Pojišťovna
0800/ 100 777
Komerční pojišťovna
0800/ 1111 99
Kooperativa
0800/ 105 105
Pojišťovna České spořitelny
0800/ 154 154
UNIQA
0800/ 120 020