Zatímco některé pojišťovny se ještě instinktivně brání, se střídavými úspěchy se do oboru prolamují hráči, kteří stavějí přímo na technologických základech. Souhrnně se označují jako insurtech. Zavedené pojišťovny sice přímo neohrožují na existenci, mohou však nabourat jejich po staletí budované modely.
„V drtivé většině případů se insurtechy, hlavně na tuzemském trhu, věnují nějaké formě srovnávání pojistných produktů s možností zprostředkování jejich sjednání. Srovnávače pojištění tedy nenabízejí své vlastní produkty, ale produkty třetích stran – pojišťoven,“ shrnuje šéf společnosti Capgemini Branislav Beneš.
Cena a nastavení pojistných smluv
Například digitální služba Rixo.cz umí zkontrolovat pojistné smlouvy různého typu u jednotlivých pojišťoven. Porovná je podle mnoha parametrů a klientům sdělí, jak si stojí. A také zda jsou smlouvy správně nastavené, jestli kryjí vše, co je potřeba, nebo zda nejsou předražené. Klient si pak může vybrat, jestli se nechá pojistit jinak či jinde.
Ocenění Banka roku získala Air Bank, nejlepší pojišťovna je AXA |
„Nezříkáme se spolupráce s žádnou pojišťovnou,“ říká šéf Rixo.cz Aleš Žárský. Služba, která byla spuštěna v pilotním provozu před půldruhým rokem, má už deset tisíc registrovaných uživatelů. A ukázalo se, že špatně nastavené smlouvy má sedm z deseti klientů. Investorem služby je skupina Home Credit.
Jiným příkladem českého insurtechu je rizikové životní pojištění Mutumutu, společný projekt Komerční pojišťovny a startupového studia Creative Dock. Staví vše na jednoduchosti – pojištění lze uzavřít online, smlouva je na dvou stránkách. Pojištění navíc klienty odměňuje za zdravý životní styl.
Na českém trhu je už přes rok, chystá také vstup do zahraničí. „Letos chceme ztrojnásobit počet zákazníků. V naší cílové skupině jsou lidé typicky mezi pětadvaceti až padesáti lety. Častěji mladé rodiny nebo živnostníci. Mají společné to, že pro sebe něco dělají,“ říká spoluzakladatel a šéf Mutumutu Jindřich Lenz.
„Insurtech se většinou zaměřuje na oblast distribuce a marketingu, tedy prodej inovativních pojišťovacích produktů přizpůsobených na míru potřebám koncového klienta. Mohou obsahovat komponenty internetu věcí. Existují i případy zapojení insurtech do podpory backoffice procesů v pojišťovnách, například při vyhodnocování rizik,“ shrnuje expert na pojištění Jiří Sobola z poradenské společnosti Accenture.
Do oblasti distribuce míří na evropské úrovni zhruba dvě třetiny investic. „Na opačném konci je třeba oblast řízení škod, kam šla zhruba jen desetina investic, i když je to velice zajímavá oblast, kde s dobrým řešením můžete velice rychle vyrůst,“ uvádí Ondřej Vích, který ve skupině Axa řídí digitální strategii.
Pojišťovny a jejich systémy podle Soboly nejsou často připraveny na technologické výzvy. „Do budoucna budou muset investovat do inovací a nových technologií, aby zůstaly konkurenceschopné, a spolupráce s insurtech může tento proces významně urychlit,“ říká Sobola.
Bankéři osloví klienty přes video. Zvládají to i starší klienti, říká Sadil z ČSOB |
Žárský si myslí, že v Česku je insurtechů málo ze dvou hlavních důvodů. Pojištění není tak „sexy“ jako příbuzný fintech, takže inovátoři se soustředí na něco jiného. „A druhý, mnohem závažnější faktor je velikost trhu. Je rozdíl uvádět novinku na americký nebo německý trh oproti desetimilionovému Česku. Proto jsme se od začátku snažili, aby naše služba cílila na širokou populaci, a ne jen málo početnou skupinu technologických geeků,“ prohlašuje Žárský.
„Insurtech je tu proto, aby měl zákazník život s pojištěním jednodušší,“ myslí si Lenz. Lidé z pojišťoven však tvrdí, že start-upy jen těžko prorazí nezávisle na pojišťovnách. „Nemělo by jít o vzájemnou ignoraci nebo ostrou konkurenci. Insurtech může přinést do pojišťovnictví svěží vítr, takže vzájemná kooperace se vyplatí oběma stranám,“ říká mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.
Technologie jsou příležitost
Z posledního průzkumu Capgemini vyplynulo, že 70 procent manažerů pojišťoven vnímá toto partnerství jako příležitost k dalšímu růstu. V případě insurtech firem se jejich ochota spolupracovat s pojišťovnami blíží dokonce 90 procentům.
„Pojišťovny si již svou averzi k provádění systémových změn začaly uvědomovat, jelikož je současný zákazník stále náročnější a má zájem o personalizované produkty. V tom mohou pojišťovnám pomoci právě insurtech společnosti,“ tvrdí Beneš z Capgemini.
V první vlně přitom insurtechy podle Vícha razily heslo „umíme to lépe než pojišťovny“, mnoho z nich však neuspělo. Nyní se insurtech obvykle zaměřuje jen na jednu oblast. „V Axa máme konkrétně třeba jeden z nejčerstvějších projektů realizovaný ve spolupráci s insurtech v oblasti řízení škod motorových vozidel s využitím umělé inteligence,“ popisuje Vích.
Ne všechny společnosti z oblasti insurtechu však v oboru přežijí. Loni na podzim například skončilo online pojištění osobních věcí Cubiq, za nímž podobně jako za Mutumutu stála Komerční pojišťovna a Creative Dock. Šéf pojišťovny Gaël Loaec v HN na vysvětlenou uvedl pouze to, že projekt nenaplnil obchodní očekávání.