Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pojišťovny válčí o zákazníky, ceny povinného ručení rekordně spadly

  2:28aktualizováno  2:28
Mezi českými pojišťovnami se rozhořela tvrdá válka o řidiče. Ceny povinného ručení, které musí mít všech 6,6 milionu aut registrovaných v Česku, stále rychleji klesají. U některých pojišťoven zákazníci zaplatí až o pětinu méně. Propad cen spustil miliardář Pavel Sehnal, jehož pojišťovna Slavia loni vtrhla na trh s nezvykle nízkými sazbami.
Na zlevňování povinného ručení vydělají hlavně řidiči, kteří často bourají. (Ilustrační snímek)

Na zlevňování povinného ručení vydělají hlavně řidiči, kteří často bourají. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

"U cen pojištění motorových vozidel se loni na podzim rozhořela brutální cenová válka," uvedl nedávno Pavel Řehák, šéf největší společnosti na trhu, České pojišťovny, které portfolio zákazníků trhají menší firmy.

Včera s ním souhlasil i šéf Allianz Jakub Strnad a zároveň za svou pojišťovnu, která je v povinném autopojištění čtvrtá na trhu, představil devíti- až pětadvacetiprocentní snížení všech základních sazeb povinného ručení.

"Oproti roku 2008 klesly na celém trhu ceny nově sjednávaného povinného ručení asi o 21 procent," uvedl Strnad s tím, že situace je teď výhodná hlavně pro "notorické škodiče", tedy řidiče, kteří často bourají. Těch je zhruba pět procent.

Cenový boj mezi pojišťovnami jim totiž plně nahrává. Když udělají škodu a hrozí jim tak zvýšení pojistky, mohou přejít jinam, kde opět dostanou nižší cenu.

Bonusy i pro ty, kteří bourali

"Systém bonus/malus teď kvůli podmínkám na trhu prakticky nefunguje," dodal Strnad s tím, že některé pojišťovny ani nezkoumají, jak řidič v minulosti jezdil, a hned mu přiznají plný bonus, tedy padesátiprocentní slevu ze základní sazby.

Nad tím, že by někdo dnes v Česku platil malusové přirážky (zvýšení ceny povinného ručení kvůli vyšší nehodovosti), které například v Německu či Británii dosahují až tři sta procent, se lidé z branže smějí. Konkurence je tak velká, že pojišťovny sice hledají méně rizikové segmenty, kterým mohou zlevňovat ceny (například zkušení řidiči z menších měst), ale už nemohou zdražovat rizikovým klientům.

Průměrná roční platba povinného ručení klesla z necelých čtyř tisíc korun v roce 2008 o více než pět set na konci loňského roku. Jde o průměrné číslo, u nových pojistek to bylo více. A zlevňování pokračuje. Allianz pojišťovna včera také oznámila nižší ceny. Zároveň však namítá, že začne důsledněji trestat klienty za riziko.

"Uvědomujeme si, že o některé zákazníky asi přijdeme. Ale slušným řidičům budeme moci zlevnit," tvrdí Strnad.

Největší bouři loni na pojistném trhu udělal miliardář Pavel Sehnal, majitel skupiny SPGroup, do níž patří pojišťovna Slavia. Ta vtrhla na trh s nízkými sazbami, rozšířila pobočkovou síť a loni vyrostla téměř o 230 procent. Sehnal má s lovením klientů na povinné ručení bohaté zkušenosti, vybudoval Českou podnikatelskou pojišťovnu (dnes trojka na trhu), kterou v roce 2005 prodal Kooperativě.

"Letos chceme s tržbami překonat miliardu," uvedl včera Sehnal, jenž mimo jiné vlastní akvapark v Čestlicích u Prahy. Loni jeho pojišťovna utržila zhruba 670 milionů. Podle něj trh ovlivňuje také podbízení leasingovým firmám, které prodávají nové vozy občas i s nulovým povinným ručením.

Prostor ke zlevňování v některých kategoriích na trhu ještě ale je a současné zlevňování mimo jiné také ukazuje, jak dobře dříve pojišťovny na klientech vydělávaly. Na povinném ručení se loni vybralo přes 22 miliard korun, vyplacené škody na majetku jsou kolem deseti miliard. Další miliardy jdou z pojišťoven dlouhodobě na pokrytí zdravotních následků nehod, jejichž výše stále roste.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Jaké značky jsou „nečeské“? Podle některých i Škoda, Barum či Jar

Škoda Atero

Značku aut Škoda vnímá jako českou jen sedm z deseti Čechů. Podobně dopadla firma Barum vyrábějící pneumatiky. Ale...

Prudké zdražování bytů už brzy skončí, tvrdí šéf Asociace developerů

Výbuch plynu zcela zdemoloval byt v prvním patře domu (30.10.2017).

Za poslední dva roky zdražily nové byty v hlavním městě téměř o polovinu. Růst cen ale nebude v nejbližší době tak...

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

(Ilustrační snímek)

Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.