Na zlevňování povinného ručení vydělají hlavně řidiči, kteří často bourají. (Ilustrační snímek)

Na zlevňování povinného ručení vydělají hlavně řidiči, kteří často bourají. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Pojišťovny válčí o zákazníky, ceny povinného ručení rekordně spadly

  • 98
Mezi českými pojišťovnami se rozhořela tvrdá válka o řidiče. Ceny povinného ručení, které musí mít všech 6,6 milionu aut registrovaných v Česku, stále rychleji klesají. U některých pojišťoven zákazníci zaplatí až o pětinu méně. Propad cen spustil miliardář Pavel Sehnal, jehož pojišťovna Slavia loni vtrhla na trh s nezvykle nízkými sazbami.

"U cen pojištění motorových vozidel se loni na podzim rozhořela brutální cenová válka," uvedl nedávno Pavel Řehák, šéf největší společnosti na trhu, České pojišťovny, které portfolio zákazníků trhají menší firmy.

Včera s ním souhlasil i šéf Allianz Jakub Strnad a zároveň za svou pojišťovnu, která je v povinném autopojištění čtvrtá na trhu, představil devíti- až pětadvacetiprocentní snížení všech základních sazeb povinného ručení.

"Oproti roku 2008 klesly na celém trhu ceny nově sjednávaného povinného ručení asi o 21 procent," uvedl Strnad s tím, že situace je teď výhodná hlavně pro "notorické škodiče", tedy řidiče, kteří často bourají. Těch je zhruba pět procent.

Cenový boj mezi pojišťovnami jim totiž plně nahrává. Když udělají škodu a hrozí jim tak zvýšení pojistky, mohou přejít jinam, kde opět dostanou nižší cenu.

Bonusy i pro ty, kteří bourali

"Systém bonus/malus teď kvůli podmínkám na trhu prakticky nefunguje," dodal Strnad s tím, že některé pojišťovny ani nezkoumají, jak řidič v minulosti jezdil, a hned mu přiznají plný bonus, tedy padesátiprocentní slevu ze základní sazby.

Nad tím, že by někdo dnes v Česku platil malusové přirážky (zvýšení ceny povinného ručení kvůli vyšší nehodovosti), které například v Německu či Británii dosahují až tři sta procent, se lidé z branže smějí. Konkurence je tak velká, že pojišťovny sice hledají méně rizikové segmenty, kterým mohou zlevňovat ceny (například zkušení řidiči z menších měst), ale už nemohou zdražovat rizikovým klientům.

Průměrná roční platba povinného ručení klesla z necelých čtyř tisíc korun v roce 2008 o více než pět set na konci loňského roku. Jde o průměrné číslo, u nových pojistek to bylo více. A zlevňování pokračuje. Allianz pojišťovna včera také oznámila nižší ceny. Zároveň však namítá, že začne důsledněji trestat klienty za riziko.

"Uvědomujeme si, že o některé zákazníky asi přijdeme. Ale slušným řidičům budeme moci zlevnit," tvrdí Strnad.

Největší bouři loni na pojistném trhu udělal miliardář Pavel Sehnal, majitel skupiny SPGroup, do níž patří pojišťovna Slavia. Ta vtrhla na trh s nízkými sazbami, rozšířila pobočkovou síť a loni vyrostla téměř o 230 procent. Sehnal má s lovením klientů na povinné ručení bohaté zkušenosti, vybudoval Českou podnikatelskou pojišťovnu (dnes trojka na trhu), kterou v roce 2005 prodal Kooperativě.

"Letos chceme s tržbami překonat miliardu," uvedl včera Sehnal, jenž mimo jiné vlastní akvapark v Čestlicích u Prahy. Loni jeho pojišťovna utržila zhruba 670 milionů. Podle něj trh ovlivňuje také podbízení leasingovým firmám, které prodávají nové vozy občas i s nulovým povinným ručením.

Prostor ke zlevňování v některých kategoriích na trhu ještě ale je a současné zlevňování mimo jiné také ukazuje, jak dobře dříve pojišťovny na klientech vydělávaly. Na povinném ručení se loni vybralo přes 22 miliard korun, vyplacené škody na majetku jsou kolem deseti miliard. Další miliardy jdou z pojišťoven dlouhodobě na pokrytí zdravotních následků nehod, jejichž výše stále roste.