Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Životní pojištění má špatnou pověst. Lidé si raději pojistí byt či auto

  1:00aktualizováno  1:00
Životní pojištění se jen s obtížemi zbavuje špatné pověsti, již získalo kvůli neférovým poradcům, kteří chtěli jen shrábnout tučnou provizi. Údaje pojišťoven za první pololetí naznačují, že i letos celkový objem pojistného v životním pojištění i počet smluv poklesne. Už poněkolikáté v řadě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi přitom životní pojištění ve srovnání s jinými evropskými zeměmi podceňují, má ho zhruba každý druhý. A ze statistik OECD plyne, že na ně vynakládají v průměru necelých šest tisíc ročně, což jsou zhruba dvě pětiny objemu všech plateb pojištění. V Unii je však tento podíl téměř dvoutřetinový.

Kdy a jak sjednat životní pojištění, aby mělo smysl

Aktuální průzkum společnosti Partners navíc ukazuje, že více než třetina českých rodin s vyživovaným dítětem nemá žádnou pojistku pro případ, že by z vážných zdravotních důvodů vypadla část příjmu.

Zájem o životní pojištění prozatím příliš nenakoplo ani zvýšení daňových odpočtů, které platí od letoška. Lidé si budou moci snížit daňový základ díky platbám na životní pojištění až o 24 tisíc korun namísto dosavadních 12 tisíc. A firmy nově nedaní příspěvky zaměstnancům na tyto benefity do 50 tisíc, dosud byl limit třicetitisícový.

V některých pojišťovnách už lidé i firmy navýšení pojistného s vidinou vyšších daňových odpočtů využili. „Kdo chtěl navýšit, tak již tak učinil. V prvním čtvrtletí došlo meziročně k nárůstu produkce o 18 procent. Růst byl tažen zejména regiony s velkými městy,“ říká mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Jinde to však nechávají až na konec roku, kdy se začnou řešit možné daňové úlevy.

Rostou pojistky úrazu

Prakticky všechny pojišťovny však hlásí rostoucí zájem o rizikové životní pojištění, a to na úkor investičního, které trhu v posledních letech dominovalo. A to přesto, že pojištění rizik stát daňově nezvýhodňuje. „Preference klientů se mění. U pojišťoven již tolik nehledají investiční příležitost, jak tomu bylo především v období po finanční krizi,“ říká Jaroslav Urban, analytik České asociace pojišťoven.

Podle mluvčí Pojišťovny České spořitelny Jany Náchodské se klienti zajímají o pojištění trvalých následků úrazu a denní odškodné pro případ úrazu a hospitalizaci. Stále častěji si podle ní pojišťují také invaliditu a vážná onemocnění.

„Rizikové pojištění už tvoří více než polovinu prodejů životního pojištění a jeho objem bude proti investičnímu životnímu pojištění do budoucna ještě růst. Klienti si čím dál více sjednávají čistě rizikové pojištění, zároveň se pojišťují na vyšší sjednanou částku,“ dodává Vladimír Dvořák, ředitel produktového vývoje pojišťovny NN.

Přes nevalný zájem klientů je pro pojišťovny životní pojištění stále velmi důležité. „Spolu s pojištěním majetku, tedy nemovitosti či domácnosti, a odpovědnosti, představuje často hlavní zdroje zisku pojišťoven. U povinného ručení – a někdy i u havarijního pojištění – atakuje podíl nákladů k přijatému pojištění hranici sta procent, a to kvůli vysoké konkurenci na českém trhu v tomto segmentu,“ říká pojistný matematik společnosti Partners Martin Švec.

Stát musí hlídat, aby pojišťovny nepřetáčely pojistky

Stát se nicméně snaží trh regulovat, aby zabránil „přetáčení“ pojistek, tedy předčasnému ukončení a opakovanému uzavření smlouvy s cílem získat opakovaně provizi u stejného klienta. Provize pro zprostředkovatele je například nově rozložena do pěti let.

„Dochází ke snižování nové produkce na straně jedné a ke snížení počtu storen na straně druhé. Tím dochází ke stabilizaci trhu, neboť klienti i poradci stále více chápou životní pojištění jako dlouhodobý celoživotní produkt,“ říká Káňa.

Urban odhaduje, že předčasně ukončených smluv bude nyní ročně kolem 700 tisíc, zatímco ještě před pěti lety to bylo kolem milionu. Setrvalý boj o klienta i legislativní změny nicméně nutí pojišťovny ke zvyšování provizí a podle informací z trhu už v některých případech překračují i dvojnásobek roční pojistky.




Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Češi kupují dárky. Před Vánoci si půjčují o desetinu více peněz než jindy

Ilustrační snímek

S blížícími se Vánocemi roste i zájem lidí o půjčky. Průměrná částka letos podle ankety agentury ČTK mezi úvěrovými...

Prudké zdražování bytů už brzy skončí, tvrdí šéf Asociace developerů

Výbuch plynu zcela zdemoloval byt v prvním patře domu (30.10.2017).

Za poslední dva roky zdražily nové byty v hlavním městě téměř o polovinu. Růst cen ale nebude v nejbližší době tak...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.