„Dodavatelé mají v současné době prostor jít s cenami dolů,“ říká analytik odborného portálu TZB-info Jan Schindler. A to hlavně u plynu, jehož cena na světových trzích klesla za poslední rok téměř o čtyřicet procent. Vedle velkoobchodních cen se to ukazuje třeba i výrazném poklesu na kladenské komoditní burze, kde nakupují převážně města či státní organizace.
Jejich smlouvy se – na rozdíl od těch pro domácnosti – automaticky neobnovují a nový kontrakt s sebou přináší obvykle i výhodnější ceny. A propad je výrazný, zatímco před dvěma roky se ceny plynu pohybovaly kolem 820 korun za megawatthodinu, nyní se stejný objem nakupuje zhruba za 490 korun.
Ceny pro domácnosti však překvapivě nedokáže srazit ani velká konkurence, která na trhu dnes panuje. Elektřinu i plyn nabízejí desítky různých dodavatelů, od zavedených hráčů, někdejších monopolů, kterým šlape na paty pár alternativních obchodníků, až k malým „obývákovým“ firmám.
Všichni totiž sledují, co udělají velcí hráči, jako třeba ČEZ, E.On či RWE. Jenže ti své ceníky na příští rok buď nezměnili vůbec, nebo provedli jen kosmetické změny. „Dominantní dodavatelé se snaží o vylepšení marží, které v minulých letech citelně poklesly,“ vysvětluje Jiří Gavor z poradenské společnosti ENA.
K plošnému zlevnění je vlastně nic nenutí. Výměnou za slevu nalákali v minulosti většinu klientů k několikaletým úvazkům s garantovanými cenami, což se u některých firem týká i dvou třetin klientů. Vyvázat se z takových smluv není levné, například ČEZ si v takovém případě účtuje čtyři tisíce.
Jen v některých případech jsou dodavatelé připraveni dát akční ceny, třeba novým zákazníkům nebo těm, kteří pohrozí odchodem. „Pro velké dodavatele, hlavně ty dominantní, je snadnější obvolat potenciální zákazníky, slíbit jim slevu v porovnání s podobnou nabídkou a prémii pro nového zákazníka, než všem snižovat ceny,“ říká Schindler.
Co se týče cen, RWE si zatím ještě nechává otevřená vrátka. Jak přesně se snížení cen promítne do účtů za odběr plynu v příštím roce, chce oznámit do konce týdne. „Naše kroky v tomto ohledu nejvíce ovlivňuje konkurence na trhu,“ přiznává mluvčí firmy Pavel Grochál.