Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pražský dopravní podnik dostal milionovou pokutu kvůli smlouvě s Rencar

  • 6
Dopravní podnik Hlavního města Prahy (DPHMP) dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) milionovou pokutu. Je za smlouvu na reklamu z roku 2013 s firmou Rencar. Podle úřadu měl dopravní podnik vypsat koncesní řízení, což neudělal.

Informoval o tom předseda ÚOHS Petr Rafaj. Pokud by dopravní podnik postupoval v souladu se zákonem, mohl by dostat nabídky také od jiných dodavatelů. Ty pak mohly být výhodnější než od společnosti Rencar.

Firmy se ve stamilionovém tendru utkají o reklamní plochy v pražské MHD

Dopravní podnik vede s Rencarem spory už několik měsíců. Tvrdí, že je smlouva mezi oběma stranami neplatná, s tím ale Rencar nesouhlasí. Pražský dopravní podnik zatím musí firmě umožnit umisťovat reklamu na tramvajích. Nařídil to začátkem prosince soud v předběžném opatření. DPHMP se chce proti rozhodnutí odvolat. Smlouva s Rencarem na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031, podle dopravního podniku je neplatná.

V minulém týdnu podal dopravní podnik na Rencar žalobu. Podle ní má firma uvolnit reklamní plochy ve vozech MHD. Rencar ve sporu s DPP podal žalobu už dříve a chce, aby soud rozhodl, zda je smlouva mezi oběma stranami platná. A dokud nerozhodne, plochy neuvolní. Smlouva na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031 (více čtěte zde).

Podle Rafaje uzavřením dodatku v roce 2013 vznikl de facto nový smluvní vztah. „Protože příjem koncesionáře přesahuje zákonný limit 20 milionů korun ročně, byl zadavatel povinen postupovat dle koncesního zákona a vybrat dodavatele v koncesním řízení, což však neprovedl,“ uvedl Rafaj, který nyní potvrdil rozhodnutí svých podřízených. Dopravní podnik proti závěrům ÚOHS neprotestoval, napadl jen výši pokuty. Tu ale Rafaj nezměnil.

Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. JCDecaux, silný hráč na poli evropské reklamy, má smlouvy na reklamní plochy v MHD i v dalších městech v zemi.

Podle údajů Rencaru činily loňské tržby firmy zhruba 115 milionů korun. DPP obdržel 68 procent z tržeb z reklamy, tedy asi 73 milionů korun, a dále akcionářské dividendy sedm milionů korun.

,