"Klienti si pak nesprávně myslí, že při předčasném zrušení pojištění dostanou zpět své vložené finanční prostředky i s úroky. Ve skutečnosti však obdrží pouze takzvané odkupné, což je částka, která může být výrazně nižší než zaplacené pojistné," uvedl viceguvernér ČNB Vladimír Tomšík.
Investiční životní pojištění (IŽP) sice může ke konci pojištění přinést klientovi zisk v závislosti na výnosu zvoleného investičního portfolila, zároveň se však stále jedná o pojištění, při kterém se žádná naspořená částka na rozdíl od spoření na konci pojistky nevyplácí.
Někteří zprostředkovatelé dokonce nabízeli IŽP jako formu spoření na penzi. "Investiční životní pojištění je chybně vydáváno za alternativu k takzvanému druhému pilíři reformy, používají se přitom zavádějící pojmy jako penze nebo renta," uvedl jako jeden z případů klamavého prodeje pojistných produktů Tomšík.
Podle Marka Janšty z KZ Finance pojišťovny tento způsob investování někdy nabízejí jako takzvaný "čtvrtý pilíř", tedy doplněk ke spoření na penzi. "Pro dobu kratší než deset let bychom se investičním životním pojištěním se spořicí složkou neměli nechat vůbec zlákat," radí Janšta.
Centrální banka rozdala pokuty za 6 milionů Kč
Celkem uložila ČNB během pololetí pojišťovacím zprostředkovatelům osm pokut za necelé tři miliony korun a investičním zprostředkovatelům devět pokut za 3,2 milionu korun. Vedle klamavě nabízeného pojištění se nejčastěji dopouštějí zprostředkovatelé toho, že nabádají lidi k nadměrným obchodům s cennými papíry, aby měli provize za uskutečněné obchody.
Za celý loňský rok ČNB pojišťovacím zprostředkovatelům uložila 17 pokut za 10,5 milionu korun a investičním zprostředkovatelům devět pokut za dva miliony korun.
Nejčastěji chybují pojišťovací zprostředkovatelé v tom, že klientům podávají klamavé informace, případně jim vnutí produkty, které pro ně vůbec nejsou vhodné. "Například takové, které vyžadují pravidelné investování nabízejí lidem, kteří nemají pravidelný příjem jako maminky na mateřské nebo studenti," vysvětluje Tomšík.
Pojišťovací zprostředkovatelé také klienty získávají příslibem přivýdělku, pokud pro daný produkt (například životní pojištění) získá oslovený dalšího zájemce. Jenže podmínkou bývá, aby si on sám životní pojištění sjednal a zprostředkovatel tak inkasoval provizi a poplatky. "Prodávají se především produkty výhodné pro pojišťovací zprostředkovatele a nikoliv pro klienta," konstatuje Tomšík.
Investiční zprostředkovatelé, kteří spravují klientům investiční portfolio, je zase nesmyslně ponoukají, aby nějaké cenné papíry nakupovali nebo prodávali. Cílem je získat co poplatek za každý uskutečněný obchod. Protože komunikaci se zákazníkem musí ze zákona nahrávat, k podávání zavádějících informací využívají nenahrávané linky, jimiž zákazníka k nesmyslným rozhodnutí posléze přesvědčí .
Od roku 2011 může ČNB rovněž uložit v méně závažných případech pokuty přímo na místě, a to do výše deseti tisíc korun. Během letošního pololetí tak centrální banka uložila 27 pokut za 124 tisíc korun. Za celý loňský rok to bylo 39 pokut za 201 tisíc korun.
Ke konci června centrální banka evidovala na 152 tisíc zaregistrovaných pojišťovacích zprostředkovatelů a přes 7 700 investičních zprostředkovatelů. ČNB nemá páky takzvané finanční poradce, kteří sami produkty nenasmlouvávají, ale fungují jako takzvaní "tipaři", tedy lidem pouze radí, jaké smlouvy v oblasti financí mají uzavřít. Finanční produkty posléze uzavírají přímo u zprostředkovatelů nebo jejich takzvaných vázaných zástupců, kterých je u ČNB registrováno 26,5 tisíce.