Automobilka má zaměstnat na tři tisíce lidí. Vyrábět má začít v roce 2008.
"Měli jsme prvních pár Poláků, kteří se zajímali o práci v budoucí automobilce. Přinesli životopisy a ptali se nás, kam to mají poslat," přiznala vedoucí třinecké pobočky pracovního úřadu Anna Kokotková.
Podle šéfa úřadu práce Libora Černého začne masivní nábor rok před spuštěním výroby.
Podle Černého úřady práce ze zákona nemohou omezovat pracovníky, kteří pocházejí z Evropské unie. Podle některých odborníků z trhu práce může podíl cizinců, kteří najdou práci v automobilce, dosáhnout až 50 procent, protože místní zdroje nezaměstnaných nebude možné při výrobě automobilů využít.
Podle Černého by si příležitost práce pro Hyundai zdejší nezaměstnaní rozhodně neměli nechat ujít.
"Lidé by měli monitorovat celý proces. Šanci dostanou i ti, kteří nemají ukončenou kvalifikaci, ale mají potenciál se učit a zapojit se aktivně do personálního náboru a případné rekvalifikace," radí Černý s tím, že zařízení, která umožní lidi vyškolit na specializované profese, je dostatek.
Pracovníci úřadu práce zatím ještě nevědí, jaké profese mají šanci na získání místa, ale podle zkušeností z kolínské TPCA půjde nejčastěji o montážní dělníky, operátory a lidi do lakovny.
Šance pro zaměstnanost
Automobilka Hyundai investuje do výstavby nošovického montážního závodu 800 milionů až jednu miliardu eur (až 29 miliard Kč). Továrna by měla vyrábět asi 300 tisíc aut ročně. Zahájení stavby se očekává v polovině května.
Na Frýdecko-Místecku se za poslední rok snížila míra nezaměstnanosti o 2,1 procenta na 12,1 procenta. V evidenci úřadů práce totiž ubylo téměř 1 800 lidí. Podle Černého je to výsledek aktivní politiky zaměstnanosti, dynamického hospodářského růstu i zájmu firem o široké spektrum profesí.
Příznivý vývoj má pokračovat a v polovině roku má okres Frýdek-Místek mít míru nezaměstnanosti kolem 11 procent. Tolik má nyní Novojičínsko, které si na trhu práce vede v regionu nejlépe. V celé ČR je nezaměstnanost okolo devíti procent.
V Moravskoslezském kraji je přes 90 tisíc lidí bez práce, což znamená míru nezaměstnanosti přes 14 procent. Kromě 3000 míst přímo v továrně Hyundai by mělo vzniknout dalších nejméně 10 tisíc míst u subdodavatelských firem pro automobilku. Díky Hyundai by měla míra nezaměstnanosti v kraji klesnout až o dvě procenta.