Ze stovky na dvacítku. Poláci zdržují vlaky mezi Českem a Německem

  5:00aktualizováno  5:00
Polský správce železnic se zřejmě rozhodl cestujícím na trati mezi Libercem a německou Žitavou ukázat detailněji krásy příhraničí. Na několikakilometrovém úseku tratě, který vede přes Polsko, snížili maximální rychlost o třetinu. Vlaky se tu musí ploužit dvacítkou a nabírají tak zpoždění.

„Stav trati je katastrofální. Bez jakéhokoliv upozornění nedávno správce trati ještě snížil rychlost ze třiceti na dvacet kilometrů v hodině,“ řekl Michal Barták ze společnosti Vogtlandbahn, která na trase provozuje osobní dopravu.

Zpomalení komplikuje provoz. Vlaky nabírají dvou až tříminutové zpoždění. Kvůli jednokolejnému provozu jezdí se zpožděním i vlaky, které musejí čekat ve stanicích na křižování s vlakem zdrženým v Polsku. „Je to řetězová reakce, nestíháme pak obraty vlaků v koncových stanicích,“ dodal Barták.

Fotogalerie

Na české i německé straně kolejí je možné jet stokilometrovou rychlostí, trať je ve velmi dobrém stavu. Společně s nasazením nových vozidel je díky tomu jedním z mála úseků, kde přibylo cestujících řádově o desítky procent.

Trať, po které kromě osobních vlaků jezdí ještě spěšné vlaky Liberec - Drážďany, je už dlouhodobě ukázkou, že přeshraniční spolupráce někdy nefunguje, zvláště když jde o polskou stranu. Česká i německá strana dlouhodobě žádají o opravu, ale marně. Ročně přitom zaplatí dopravci za použití tratě, na kterou Poláci roky ani nesáhli, miliony korun.

Češi a Němci Polsku nabídli, že by opravu zaplatili ze svého a poté ji i udržovali. „Polská strana však tuto možnost nakonec z důvodu složitých právních vztahů odmítla a požaduje, aby veškerá práva byla ponechána polským organizacím,“ uvedl Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Poláci na trati nemají prakticky žádný zájem: vlaky tu nezastavují a není ani napojena na další železniční síť v Polsku.

Podle Neusara se polská strana zavázala, že během několika týdnů zvýší rychlost na čtyřicítku. „Technický stav polského úseku tratě je opravdu velmi neuspokojivý a zlepšení je potřebné i s ohledem na očekávané změny v Německu a zlepšení přestupních vazeb v Žitavě i Drážďanech,“ dodal Neusar.

Podobné problémy jsou i na další trati přes Polsko, kterou potřebují české vlaky. Na trati Šumperk - Krnov je dlouhodobě ve špatném stavu polský úsek přes Glucholazy. Maximální rychlost na trati je 50 kilometrů v hodině.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz